Refinansowanie umów leasingowych to jedno z rozwiązań, które w ramach tzw. tarczy antykryzysowej rząd chce zaproponować firmom transportowym. Na ten instrument pomocowy przeznaczone mają być blisko 2 mld zł.
– Szacuje się, że w związku z trudną sytuacją na rynku przewozów towarowych ok. 25-30 proc. firm transportowych może utracić zdolność do obsługi rat leasingowych – mówiła podczas konferencji prasowej w środę 17 marca minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Jak powiedziała obecnie w polskiej flocie transportowej znajduje się ok. 278 tys. leasingowanych pojazdów. Z leasingu korzystają głównie firmy małe oraz mikro. Obsługa rat leasingowych może być wkrótce istotnym problemem.
Jak zapowiedziano, Ministerstwo Rozwoju wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu proponuje instrument służący refinansowaniu obecnych umów leasingowych. Przeznaczy na to 1,97 mld zł. Obecnie, jak poinformowała szefowa resortu rozwoju ARP przygotowuje system informatyczny, który posłuży do obsługi tego instrumentu. – Chcemy być gotowi do refinansowania już za dwa tygodnie – powiedziała w środę Jadwiga Emilewicz.
– Polska jest transportowym hubem Europy. Najwięcej firm transportowych operujących na europejskim rynku ma w swoich dowodach biało-czerwoną flagę, a transport jest krwiobiegiem gospodarki i chcemy, by ten układ krwionośny gospodarki utrzymywał się na polskich tkankach – stwierdziła.
Nowe narzędzie ma polegać m.in. na możliwości refinansowania obecnych umów leasingowych wraz z wakacjami kredytowymi, polegającymi na odsunięciu czasowym płatności rat leasingowych.
Poza tym narzędziem dedykowanym wyłącznie dla tej branży firmy transportowe będą mogły korzystać także z pozostałych mechanizmów przygotowanych w ramach tzw. tarczy antykryzysowej.
Chodzi m.in. o możliwość rozliczenia tegorocznej straty w przyszłym roku, a w sytuacji spadku przychodów firmy o 50 proc. w 2020 r. w stosunku do 2019 r. zyskają prawo obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość straty w 2020 r. poprzez korektę CIT za 2019 r. do limitu 5 mln zł.
Zaproponowano także wakacje od obowiązków administracyjnych, dofinansowanie zatrudnienia przez państwo, finansowanie postojowego oraz prolongatę ważności pozwoleń na pracę dla obcokrajowców. Wśród propozycji jest także możliwość odroczenia danin publicznych – PIT, CIT, VAT i składek na ZUS bez konieczności dodatkowych opłat i odsetek.
Okres oczekiwania na granicy będzie wyłączony z czasu pracy kierowców samochodów ciężarowych.
Na wszystkie działania przewidziane w ramach tarczy antykryzysowej zaplanowano 212 mld zł. Będą one podzielone pomiędzy 5 podstawowych filarów – pomocy dla firm, pracowników, służby zdrowia, wsparcie sektora finansowego oraz wsparcie inwestycji publicznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.