Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jaki sposób na recydywistów drogowych? „To musi być skrajnie nieopłacalne”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
09-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-01-2025
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jaki sposób na recydywistów drogowych? „To musi być skrajnie nieopłacalne”
fot. ArakuS, flickr.com
Czy ktoś kto miał kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy orzekany zakaz prowadzenia pojazdów i nadal go łamie, będzie miał opory przed powstrzymaniem się od łamania zakazu dożywotniego? – To problem nierozwiązywalny. To, co da się zrobić w zakresie penalizacji, to sprawić, żeby tego rodzaju zachowanie było skrajnie nieopłacalne – mówił w Sejmie wiceminister sprawiedliwości Dariusz Mazur. W te stronę mają iść przepisy.

Co jakiś czas słyszymy o tragicznych skutkach wypadków drogowych spowodowanych przez kierowców z orzeczonym przez sąd zakazem prowadzenia pojazdów. Jeden z ostatnich wypadków miał miejsce na początku stycznia na warszawskiej Woli. Często sprawcami tych zdarzeń są recydywiści drogowi, którzy zakaz prowadzenia mieli orzekany wielokrotnie i nadal wsiadają za kierownicę. – Rekordzista w Polsce ma 34 wydane przez sąd zakazy prowadzenia pojazdów – zwracała uwagę posłana Anna Żukowska, która pytała jaki jest pomysł rządu na rozwiązanie tego problemu.

– Dostrzegamy problem związany ze sprawcami wypadków, którzy używają dróg w sposób szczególnie niebezpieczny – zapewnił podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Przypomniał, że od jesieni w resorcie trwają pracy nad zmianami legislacyjnymi, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu.

– Prace mają charakter kompleksowy i obejmują 10 aktów prawnych – mówił minister – a ich priorytetem jest eliminowanie recydywistów z wielokrotnym orzeczonym zakazem prowadzenia pojazdów.

Kary surowsze, z ograniczeniem „zawiasów”

Co jest wśród proponowanych zmian? - W przypadku naruszenia zakazu sąd co do zasady ma orzekać dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Istnieje możliwość orzeczenia przepadku pojazdu oraz obowiązek orzeczenia świadczenia pieniężnego w wysokości 10 tys. złotych – mówił przedstawiciel resortu sprawiedliwości.

Jeśli osoba łamiąca sądowy zakaz prowadzenia pojazdu będzie pod wpływem alkoholu z zawartością od pół do półtora promila, sąd będzie mógł zdecydować o przepadku pojazdu, a gdy stwierdzona u kierowcy zawartość alkoholu przekroczy 1,5 promila przepadek pojazdu ma być obligatoryjny.

Gdy mówimy o sprawcy wypadku, który miał zakaz prowadzenia i dodatkowo więcej niż 1,5 promila alkoholu we krwi orzekana ma być bezwzględna kara pozbawienia wolności i przepadek pojazdu, którym się poruszał.

Podwyższone mają być kary za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym w przypadku udziału w nielegalnym wyścigu, rażąco niebezpiecznej jazdy oraz złamania zakazu prowadzeni pojazdów – mowa o karze do 20 lat pozbawienia wolności. – W przypadku kierowcy, który będzie prowadził pod wpływem alkoholu ze stężeniem powyżej 1,5 promila planowane jest ograniczenie możliwości orzekania kary w zawieszeniu – informował przedstawiciel resortu.

- Planujemy także kryminalizację zachowań na przedpolu tych zdarzeń, które wywołują nielegalne skutki. Sam udział w nielegalnym wyścigu czy brawurowa jazda (1,5 -krotne przekroczenie prędkości na drodze szybkiego ruchu lub dwukrotne na innym ternie) będzie karana pozbawieniem wolności od 3 miesięcy do 5 lat – poinformował wiceminister. Jak powiedział, do zachowań karalnych ma być zaliczany także drift, czyli „kontrolowany” poślizg.

– Planowane zmiany mają charakter selektywny. Nie jest tak, że przecięty uczestnik ruchu musi się obawiać się tych zmian. Powinny i będą się ich obawiać osoby, które mają skłonność do jazdy na podwójnym gazie lub mające skłonność do jazdy ekstremalnej – powiedział Dariusz Mazur.

Czy to wystarczy?

– Zmiany są kierunkowo słuszne – zgodziła się posłanka Anna Żukowska. Zauważyła jednak, że to mogą być niewystarczające. – Jeśli ktoś wielokrotnie łamał zakaz prowadzenia pojazdu, to co go będzie powstrzymywało przed złamaniem zakazu dożywotniego? – pytała.

– To problem nierozwiązywalny – przyznał wiceminister. - Jakiekolwiek sankcje by były wprowadzone, to sprawca, który w danym momencie przebywa na wolności i uzyska dostęp do samochodu, przy jego wielkiej determinacji, nic nie jest w stanie go powstrzymać – powiedział. - To co da się zrobić w zakresie penalizacji to spowodować, żeby tego rodzaju zachowanie było skrajnie nieopłacalne. I w tę stronę projekt idzie daleko – powiedział.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 70 mln zł dotacji na poprawę bezpieczeństwa pieszych

Inżynieria i innowacje

Piesi będą bardziej widoczni na „ósemce”

Inżynieria i innowacje

Wielkopolska. Piesi będą bezpieczniejsi na drogach krajowych

Inżynieria i innowacje

Śląskie: spore zmiany na DK-91. Jest już bezpieczniej

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Ponad 70 mln zł dotacji na poprawę bezpieczeństwa pieszych

Inżynieria i innowacje

Piesi będą bardziej widoczni na „ósemce”

Inżynieria i innowacje

Wielkopolska. Piesi będą bezpieczniejsi na drogach krajowych

Inżynieria i innowacje

Śląskie: spore zmiany na DK-91. Jest już bezpieczniej

Inżynieria i innowacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5