Coraz bliżej finału prac na budowę mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Jak podała GDDKiA, ostateczny kształt obiekt uzyska tej jesieni, ale korzystanie z niego będzie możliwe dopiero w przyszłym roku. Najpierw musi powstać węzeł we wschodniej części miasta.
Most przez Wisłę w Sandomierzu powstaje w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik – Stalowa Wola. Jest budowany w miejscu rozebranej konstrukcji z 1953 r. (ze względu na zły stan techniczny, od ponad dekady był wyłączony z ruchu) i jednocześnie w sąsiedztwie obiektu wybudowanego w 2011 r. Po udostepnieniu realizowanej inwestycji do ruchu, przejazd przez Wisłę w Sandomierzu będzie się odbywał dwujezdniowo.
Umowa na budowę mostu została podpisana w czerwcu 2021 roku. Wykonawcą jest firma Intop. W 2024 r. na istniejących wzmocnionych podporach zostały zamontowane stalowe elementy ustroju nośnego. Zabetonowane zostały także płyta pomostu i kapy chodnikowe.
W tym roku, jak poinformował inwestor, na chodnikach ułożona została izolacja i nawierzchnia z emulsji bitumicznej i barwnego kruszywa. Ciągi piesze zyskały docelowy wygląd. Wykonawca zamontował też słupy oświetleniowe, bariery ochronne, a także wyróżniające się kolorem, widoczne z daleka polimerobetonowe deski gzymsowe. Powstał kanał technologiczny, chodnik techniczny oraz dylatacje. Obecnie wykonywana jest izolacja na jezdni, a w następnej kolejności będą prowadzone roboty bitumiczne.
- Most powinien zyskać ostateczny kształt do jesieni, ale korzystanie z obiektu możliwe będzie w roku przyszłym, po wybudowaniu węzła w prawobrzeżnej części miasta – podała GDDKiA. Węzeł, o którym mowa, pozwoli na skomunikowanie mostu obecnie użytkowanego z nowo budowanym oraz z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723.
Sama konstrukcja stalowa mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które były zespalane częściowo w wytwórni wykonawcy, częściowo na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych. Łączna powierzchnia zmontowanych elementów wynosi ok. 17 tys. m kw. Część z nich była montowana na wzmocnionych podporach zalewowych z użyciem dźwigu, a pozostałe zostały nasunięte na także wzmocnioną podporę nurtową znajdującą się w rzece. Ostatni, najcięższy element został nasunięty rok temu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.