Kamionna, która od lat stanowi wąskie gardło na drodze krajowej nr 24, już w 2028 roku zyska obwodnicę. Przetarg na jej zaprojektowanie i wybudowanie ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nie jest to jedyna obwodnica, jaka powstanie w przebiegu tej trasy.
Droga krajowa nr 24 liczy 73 kilometry długości. Łączy Pniewy z miejscowością Rudnica w okolicach Gorzowa Wielkopolskiego, w której łączy się z drogą krajową nr 22. Z uwagi na fakt, iż stanowi alternatywny dla autostrady A2 i drogi krajowej nr 92 korytarz dostępowy do Niemiec, charakteryzuje ją pokaźny tranzytowy ruch ciężki. Stanowi także najważniejszy szlak komunikacyjny dla Międzychodu, liczącego blisko 11 tys. mieszkańców miasta powiatowego, które znajduje się kilka kilometrów na północ, jak również fragment alternatywnego dla autostrady A2 i drogi ekspresowej S3 połączenia Poznania z Gorzowem Wielkopolskim. Trasa przebiega dziś przez centrum wielu miejscowości. Jedną z nich jest Kamionna.
OpenStreetMap
To stosunkowo nieduża wieś w gminie Międzychód, licząca niespełna 0,5 tys. mieszkańców. Trasa przechodzi przez ścisłe centrum miejscowości, krzyżując się z kilkoma innymi drogami. Co najbardziej problematyczne, przebiega ona przez Kamionnę po dość ostrych łukach. Wpływa to negatywnie na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, jak również na standard życia mieszkańców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od lat przymierzała się do budowy obwodnicy miejscowości. Długo oczekiwana przez mieszkańców, kierowców i samorządowców inwestycja została w końcu uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic. Coraz bliższa jest perspektywa rozpoczęcia robót budowlanych. GDDKiA ogłosiła bowiem przetarg na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”.
3,5 kilometra nowej trasyJak informuje zarządca państwowej sieci dróg, w ramach zadania powstanie nowy fragment liczący 3,5 kilometra długości w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz możliwość przenoszenia obciążeń do 115 kN na oś. Przebieg odcinka został zatwierdzony w ubiegłym roku we wrześniu na mocy wydanej wówczas decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.
mat. pras. GDDKiA
Początek trasy, patrząc od strony zachodniej, przewidziano w rejonie cieku wodnego, biegnącego od pobliskiej miejscowości Skrzydlewo. Skrzyżowanie z istniejącym przebiegiem DK nr 24 powstanie w formie ronda. Dalszy przebieg zaplanowano w kierunku północno-wschodnim, a następnie wschodnim. Trasa przetnie teren zalesiony, rzekę Kamionkę, a następnie drogę powiatową nr 1721P i drogę gminną nr 229516P. Ponowne włączenie do istniejącego fragmentu DK nr 24 zaplanowano za łukiem w kierunku Kamionnej na nowym rondzie.
Zakończenie inwestycji już za 4 lata
Jak informuje GDDKiA, w ciągu 10 miesięcy od dnia zawarcia umowy powinien zostać wykonany projekt budowlany. Wykonawca złoży wówczas wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po jej uzyskaniu możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych. W fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. Jeżeli przetarg, projektowanie oraz prace w terenie będą przebiegały sprawnie, istnieje szansa na oddanie do użytku obwodnicy Kamionnej przed końcem 2028 roku.
Nie jest to jedyny nowy fragment w przebiegu DK nr 24 zaplanowany do realizacji przez GDDKiA w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. W ubiegłym roku w maju złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Przytocznej. Wariant wskazany w nim jako preferowany zakłada budowę odcinka liczącego ok. 6 kilometrów długości po północnej stronie miejscowości.