Można już jeździć 10-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Dostępny dla kierowców jest także ponad 4-kilometrowy odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK-44 (od węzła Oświęcim do ronda w Pławach). To druga oddana do ruchu część obwodnicy tego miasta, na pierwszą kierowcy wjechali pod koniec 2024 r.
Oddana droga powstała w ramach kontraktu na budowę odcinak S1 Oświęcim – Dankowice. Jego wykonawcą jest Porr w konsorcjum z Duna Polska (dawniej Mota Engil) Kierowcy zyskali blisko16-kilometrowy odcinek ekspresowej drogi dwujezdniowej wybudowanej w nowym śladzie. Na trasie wybudowane zostały trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze, powstało też 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada, dwa zespolone, dolne przejścia dla dużych oraz średnich zwierząt, a także kładka dla pieszych).
Obiekty inżynierskie
Wśród wykonanych obiektów jest m.in. estakada na jezdni w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m (na jezdni w kierunku Mysłowic jest o niecałe 20 m krótsza). Przeprowadza ona drogę ekspresową m.in. nad dwutorową linią kolejową nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice, przejściem dla zwierząt średnich, terenem stawu Tesznowiec oraz drogą powiatową relacji Jawiszowice – Kaniów. Estakada powstała jako sprężony, 10-przęsłowy obiekt o przekroju skrzynkowym. Wykonana została w technologii nasuwu 20 segmentów.
Na szczególną uwagę zwraca także uwagę most drogowy o długości 224 m, który przeprowadza drogę ekspresową nad korytem Wisły oraz przejściem dolnym dla dużych zwierząt. Wykonaliśmy go w technologii nawisowej.
Obwodnica Oświęcimia
Kierowcy wjechali także na drugi odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK-44. To droga od węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1 do ronda w Pławach o długości 4,2 km. Wcześniej, w grudniu 2024 r. udostępniona została pierwsza, wschodnia część tej trasy. Wówczas fragment o długości 2,2 km połączył ronda na ul. Zatorskiej i ul. Jagiełły, pozwalając na szybszy przejazd z przemysłowej części miasta w kierunku Kęt.
Jak podkreśla GDDKiA, S1 i DK-44 są ze sobą ściśle powiązane – zjazd z S1 będzie na razie możliwy jedynie na węźle Oświęcim w kierunku miasta. Dalszy przebieg S1 jest jeszcze w budowie. Pod koniec tego roku ma być przejezdny odcinek Bieruń – Oświęcim. – Dlatego też na razie fragment obwodnicy między węzłem Oświęcim a rondem w Pławach udostępnimy kierowcom jedynie częściowo, na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu – tłumaczy inwestor.
Tymczasowo dla pojazdów do 3,5 t
Nowo oddana trasa S1 będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Takie rozwiązanie potrwa do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków S1, tj. Oświęcim – Bieruń i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów.
Ponad 4-kilometrowy odcinek obwodnicy będzie również dostępny tylko dla kierowców samochodów o wadze do 3,5 t, którzy będą wyjeżdżać z Oświęcimia, Brzezinki i Pław. Wjadą oni na tę trasę poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej i pojadą na zachód przez most na Wiśle do ronda na ul. Wolskiej w Jedlinie. Stąd będą mogli podróżować dalej do Woli, Jedliny lub do węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1, prowadzącej do Woli i Brzeszcz.
Samochody jadące od strony S1 zjadą na węźle Oświęcim i dojadą 1400-metrowym odcinkiem obwodnicy do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogły przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia. Takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami. Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta.
Dalsze kroki
Pozostała część drogi ekspresowej S1 do Dankowic zostanie oddana do ruchu pod koniec tego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją. Drugi to Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, który w tym roku ma być oddany na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.). Pozwoli to na zniesienie ograniczenia ruchu dla pojazdów powyżej 3,5 t na S1. Pozostanie ono jedynie na odcinku DK44 przechodzącym przez Oświęcim. Tak będzie do momentu oddania ostatniej części obwodnicy tego miasta. GDDKiA szacuje, że prace na tym odcinku zakończą się w połowie 2026 r.
Z kolei w połowie 2027 r. mają się zakończyć prace na ostatnim z czterech odcinków S1, tj. Mysłowice – Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do granicy ze Słowacją. Wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia wynika z przedłużających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli także roszczenia terminowe z powodu niesprzyjających warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r. – tłumaczy inwestor.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.