Mamy kolejne kilometry S7. W środę otwarto odcinek Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej od Chwaszczyna do Żukowa. Dostępna dla ruchu jest także część obwodnicy Żukowa w ciągu DK-20 w kierunku Glincza. Przed końcem roku gotowy będzie także cały drugi fragment OMT.
Nowy, oddany do ruchu i wybudowany przez Budimex fragment S7 zaczyna się na węźle Chwaszczyno, gdzie krzyżuje się z drogą ekspresową S6. Liczy blisko 16 km. Droga odciąży od ruchu DK-20 między Chwaszczynem i Żukowem, gdzie kumuluje się ruch lokalnych. Stanowi również alternatywę dla jadących od strony Kościerzyny w kierunku Trójmiasta.
Droga ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. W ramach kontraktu powstało 28 obiektów inżynierskich, z czego najdłuższy ma ponad 160 m. Wybudowano także kładkę dla pieszych, 16 wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt, trzy mosty i jedno przejście podziemne. Zamontowano ponad 19 tys. metrów kwadratowych ekranów akustycznych.
Ważnym miejscem dla całego układu OMT jest wciąż budowany węzeł Żukowo, powstający w ramach sąsiedniego odcinka. W celu bezpiecznego połączenia S7 z obwodnicą Żukowa, wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Na jednej z łącznic w kierunku Glincza jest zwężenie do jednego pasa na długości ok. 400 m. Dalej kierowcy korzystają z dwóch jezdni obwodnicy Żukowa (po dwa pasy ruchu) aż do ronda w Glinczu. Połączenie obwodnicy Żukowa z DK-7 w Lniskach planowane jest do końca tego roku. W tym czasie wprowadzony zostanie ruch wahadłowy na długości ok. 300 m na DK-7 w Lniskach, gdzie powstanie rondo umożliwiające wjazd na obwodnicę Żukowa.
Wraz z otwarciem pierwszego odcinka OMT zamknięty został tymczasowy bajpas łączący tzw. Trasę Chwaszczyńską z DK-20. Kierowcy korzystają teraz z ulic Profesora Brunona Synaka i Rdestowej, umożliwiających poprzez węzeł Dąbrowa wjazd na S6. Jednocześnie kierowcy mogą skorzystać z węzła Miszewo oraz węzła Koleczkowo na S6, z którego ulicami Partyzantów Koleczkowskich, Dębową, Gdańską i Oliwską dojadą do Chwaszczyna.
W obrębie węzła Chwaszczyno kończone będą brakujące łącznice, umożliwiające bezpośredni wjazd i zjazd z S6 na OMT. Roboty będziemy realizować w ramach tymczasowej organizacji ruchu przez ok. 3 miesiące.
Dwa odcinki
32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej powstaje w podziale na dwa odcinki. Po oddaniu pierwszego w realizacji pozostaje jeszcze odcinek między Żukowem i węzłem Gdańsk Południe – ten fragment realizuje Mirbud z Kobylarnią. Trwają prace na trasie głównej, wykańczany jest także węzeł Żukowo na połączeniu obu odcinków OMT. W tym miejscu cały czas obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu – informuje GDDKiA.
Kontynuowane są prace na węźle Żukowo, głównie w kierunku Lnisk, gdzie DK-7 połączy się z obwodnicą Żukowa. Na węźle Lublewo Gdańskie funkcjonuje bajpas w rejonie drogi wojewódzkiej nr 221, gdzie powstają obiekty inżynierskie. Trwają prace na odcinku leśnym, w miejscu, gdzie znajduje się estakada nad Radunią oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino.
Na węźle Gdańsk Południe trwają prace żelbetowe związane z budową wiaduktów oraz roboty przygotowawcze do wzmocnienia nawierzchni na S7 w kierunku Warszawy oraz przy poszerzeniu S6 na wylocie w kierunku Gdyni i Łodzi. Wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni wewnątrz samego węzła i na poszczególnych łącznicach tymczasowego ronda. W połowie maja br. Wyburzony został obiekt w ciągu ul. Sadowej i Podgórnej znajdujący się nad trójmiejską obwodnicą w ciągu S6. Docelowo powstał nowy wiadukt, w rejonie którego będzie przekrój trzypasowy.
fot. GDDKiA
W rejonie węzła Gdańsk Południe w październiku 2024 r. wprowadzono dużą zmianę w organizacji ruchu. Aktualnie kierowcy poruszają się wokół węzła Gdańsk Południe z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic. W okresie wakacyjnym będziemy systematycznie likwidować tymczasowe rondo i uruchamiać docelowe łącznice, zapewniając utrzymanie wszystkich relacji i zmniejszając utrudnienia.
Ważna trasa
OMT połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju. Powstająca razem z OMT obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK-20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK-7.