Partner serwisu
Drogi i autostrady

KIP: Debata o kapitale prywatnym w infrastrukturze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
KIP: Debata o kapitale prywatnym w infrastrukturze
fot. Piotr Kała
Rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym była tematem debaty ekspertów podczas III Kongresu Infrastruktury Polskiej. Kwestia poszukiwania środków na inwestycje m.in. w kapitale prywatnym stanie się aktualna już za kilka lat: rozpoczynająca się unijna perspektywa budżetowa 2014-2020 będzie ostatnią, w której polskie samorządy mogą korzystać z tak hojnych funduszy europejskich.

Prywatne finansowanie infrastruktury

W referacie wprowadzającym wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego Radosław Stępień zwrócił uwagę na to, że optymalny montaż finansowy dla każdego konkretnego przypadku będzie składał się z innych elementów. – Nie ma modeli „lepszych” czy „gorszych”. Powinniśmy próbować analizować modele o różnym nasyceniu różnych instrumentów dłużnych i kapitałowych. Podejście ideologiczne, zakładające oparcie inwestycji wyłącznie na jednym czy drugim rodzaju finansowania, nie sprawdza się – podkreślił. Przyznał jednak, że tworzenie montaży finansowych w okresie paniki jest utrudnione. – Samorządy powinny też przejść do aktywnego zarządzania outsourcingiem i zacząć dopuszczać partnerów prywatnych nie tylko do finansowania inwestycji, ale i do zarządzania nimi – uzupełnił.

Dyrektor zarządzający polskiego oddziału Standard&Poor's Marcin Petrykowski wyliczył cztery korzyści, jakie inwestorzy prywatni mogą odnieść, lokując kapitał w infrastrukturze. – Chodzi o dopasowanie terminu zapadalności, zwłaszcza dla długiego horyzontu, ważne na przykład dla funduszy emerytalnych. To także wyższy zwrot i premium dla inwestorów, wynikające z mniejszej płynności, większe bezpieczeństwo (ryzyko defaultu jest prawie dwukrotnie mniejsze, niż przy obligacjach korporacyjnych), większy jest też współczynnik uzysku. Ważną rolę odgrywa wreszcie dywersyfikacja portfeli aktywów: inwestowanie wyłącznie w dług państwowy przestaje mieć sens – stwierdził mówca. M. Petrykowski dodał, że podobne korzyści występują także w przypadku inwestycji infrastrukturalnych w innych krajach europejskich. Zaznaczył też, że alokacja kapitału nie musi być bezpośrednia.

– Kolej powinna lepiej wykorzystywać te pieniądze, które są do dyspozycji, i szukać nowych źródeł – stwierdził Bartłomiej Jesionkiewicz z European Rail Infrastructure Managers (stowarzyszenie europejskich zarządców infrastruktury kolejowej). Jego zdaniem, choć funduszy europejskich na razie nie brakuje (organizacja wydała podręcznik ich pozyskiwania dla potencjalnych beneficjentów), na drodze do ich efektywnego wykorzystania piętrzy się szereg trudności. – Warunki techniczne do budowy infrastruktury są w Polsce sprzyjające (płaskie w większości ukształtowanie powierzchni, tranzytowe położenie kraju). Wciąż wiele do życzenia pozostawia jednak kultura pracy wewnątrz instytucji kolejowych. To spadek po czasach, w których na państwowej kolei nie liczył się rachunek ekonomiczny i brakowało myślenia biznesowego. Potrzeba wprowadzenia świadomego zarządzania aktywami (asset management), uwzględniania kosztów cyklu życia infrastruktury w wieloletniej perspektywie, przygotowywanie modeli degradacji... – wymieniał. Za dodatkową przeszkodę uznał priorytetowe traktowanie przez polityków transportu drogowego („autostrady są bardziej medialne” – powiedział, nawiązując do reklamowania przez rządzących własnych osiągnięć).

Na co uważać?

Zdaniem wiceprezydenta Łodzi Ireneusza Jabłońskiego przy łączeniu kapitału prywatnego z publicznym wskazana jest ostrożność. – Przykładem złego sposobu ich wymieszania są rozwiązania zastosowane przy budowie autostrad – ocenił samorządowiec. Za optymalną formułę współpracy uznał finansowanie inwestycji przez podmiot publiczny i wykonywanie przez prywatny. – Można też przekazywać część realizowanych przez samorząd usług bieżących rynkowi oraz przenosić jak najwięcej wiedzy i techniki z sektora prywatnego do publicznego. Skalę inwestycji trzeba dostosowywać do możliwości prawnych, politycznych i materialnych: finansowanie inwestycji długiem ma nieraz krótkie nogi. Lepiej korzystać z rezerw prostych polskich samorządów – dużego majątku komunalnego, który powinien być mądrze sprzedawany – stwierdził I. Jabłoński. Zapewnił też, że przedstawiciele łódzkiego samorządu namawiają parlament do wykorzystania najlepszych prawnych wzorców europejskich ułatwiających inwestowanie.

Perspektywy dla PPP

Jednym z tematów dyskusji były perspektywy partnerstwa publiczno-prywatnego jako formy realizowania inwestycji. Według wiceprezesa zarządu Fundacji „Centrum PPP” Bartosza Mysiorskiego rynek PPP w Polsce wciąż raczkuje. – Uczymy się realizacji w tym trybie inwestycji długoterminowych. Największa z wielu blokad to sfera mentalna. W rankingu OECD Polska znalazła się na przedostatnim miejscu pod względem kapitału społecznego – argumentował wiceprezes. W podobnym tonie wypowiedział się członek Rady Głównej Konfederacji Lewiatan Marek Kowalski. – Strach przed korzystaniem z PPP wynika z braku zaufania państwa do obywatela i vice versa. Urzędnicy boją się odpowiedzialności. Innym przejawem tego samego zjawiska jest między innymi stosowanie w zamówieniach publicznych kryterium najniższej ceny. Mamy kilka lat, by przygotować się do zmian – uznał.

Uczestnicy debaty poruszali również temat nieumiejętności skorzystania przez niektóre samorządy z dostępnych obecnie możliwości. – Fundusze unijne mają swoją złą stronę: demoralizują, oduczają myślenia w kategorii finansów. Gdy skończy się „darmowy pieniądz”, samorządy będą miały problem – przewidywał przewodniczący Komitetu Inwestycyjnego Funduszu Inwestycji Samorządowych Przemysław Schmidt. – Fundusze europejskie nas rozleniwiły. Trzeba zacząć odkręcać ten proces – podsumował debatę moderator, dyrektor zarządzający w Zespole Doradców Gospodarczych TOR Janusz Zubrzycki.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Drogi i autostrady

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Leonard Dolecki 18 stycznia 2016

KIP: GDDKiA przygotowuje wykonawców do kolejnej perspektywy

Drogi i autostrady

Zobacz również:

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Drogi i autostrady

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Edyta Wsół 26 października 2015

KIP: Jak właściwie kształtować zamówienia publiczne?

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Robert Grzędowski 21 października 2015

Pozostałe z wątku:

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Drogi i autostrady

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Leonard Dolecki 18 stycznia 2016

KIP: GDDKiA przygotowuje wykonawców do kolejnej perspektywy

Drogi i autostrady

Zobacz również:

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Drogi i autostrady

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Edyta Wsół 26 października 2015

KIP: Jak właściwie kształtować zamówienia publiczne?

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Robert Grzędowski 21 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5