Partner serwisu
Drogi i autostrady

KIP: Jak zapewnić najlepszą jakość nawierzchni drogowej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
09-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
KIP: Jak zapewnić najlepszą jakość nawierzchni drogowej?
fot. Piotr Kała
Realizując inwestycje drogowe, wykonawcy i zamawiający powinni brać pod uwagę koszt cyklu życia produktu, który powinien być jak najbardziej efektywny ekonomicznie, niezależnie od wybranej technologii wykonania nawierzchni. O tym, jak zadbać o jakość dróg w długiej perspektywie czasowej dyskutowali eksperci w trakcie debaty „Whole life cycle cost w infrastrukturze. Technologie a jakość i gwarancja wykonawcy”, która odbyła się podczas III Kongresu Infrastruktury Polskiej.

Ważne elementy kosztu cyklu życia produktu

Profesor Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, podkreślił, że patrząc na koszt cyklu życia produktu, nie można ograniczać się do fazy budowy i trzeba sięgać dalej, nawet 30 lat do przodu. – Czeski odpowiednik GDDKiA wykonał analizę porównawczą nawierzchni betonowej i asfaltowej. W perspektywie 20 lat, przez które dokonywano badań okazało się, że łączny koszt budowy i eksploatacji nawierzchni betonowej stanowił jedynie 40% kosztów nawierzchni asfaltowej – powiedział profesor.

Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów zwrócił uwagę na to, by do kosztu cyklu życia produktu (WLCC) dodawać elementy, które są badane poza granicami Polski. Wspomniał o emisji spalin i oporach toczenia. – Musimy nadążać za światowymi trendami, wzbogacać nasze analizy – podkreślił dyrektor IBDiM.

Według Janusza Busza, członka zarządu TINES Railway, Polska ma wiele własnych doświadczeń i nowych technologii i rodzimi specjaliści wiedzą, co jest nam najbardziej potrzebne, zwłaszcza w zakresie eksploatacji i utrzymania infrastruktury.

Duże znaczenie jakości

Janusz Busz, zaznaczył, że należy kierować się kryterium jakości i trwałości oraz jak najmniejszym kosztem eksploatacji. Potwierdził to Marcin Nowacki, zastępca dyrektora Departamentu Realizacji Inwestycji w GDDKiA. – Aktualnie kryterium jakościowe w przetargach pojawia się pod postacią gwarancji – dodał Nowacki.

– Nie godzę się na bylejakość. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której po kilku latach trzeba naprawiać źle wykonaną nawierzchnię – oznajmił Jan Deja. Dodał, że przy dobrym wykonaniu zarówno nawierzchni betonowych, jak i asfaltowych ich trwałość powinna sięgać 30 lat.

Brak jedynej słusznej technologii?

Zdaniem Marcina Nowackiego, zarówno technologia betonowa, jak i asfaltowa wykonywana nawierzchni są atrakcyjne dla zamawiającego, pod warunkiem, że nawierzchnie są dobrze wykonane i zaprojektowane. – Jesteśmy gotowi na tę perspektywę i do tego, by zapewnić jakość wykonywanych dróg betonowych – powiedział zastępca dyrektora Departamentu Realizacji Inwestycji w GDDKiA.

Paweł Czajkowski, szef Biura Badań i Rozwoju Lotos Asfalt mówił, że należy się skupić na rozwoju polskiej gospodarki i zapewnieniu właściwego utrzymania sieci dróg, zamiast brnąć w spór dotyczący tego, która nawierzchnia jest lepsza. Leszek Rafalski z IBDiM zauważył, że konflikt beton vs. asfalt jest sztuczny, a w Polsce musimy dysponować dwoma technologiami i umiejętnie je stosować.

– Bardzo mądry głos w tej sprawie należy do prezesa TPA Igora Ruttmara, który na łamach portalu „RynekInfrastruktury.pl” powiedział, że musimy mieć i jedną i drugą technologię, a konkurencja między nimi prowadzi do tego, że jakość dróg się poprawia. Nie dajmy się podpuścić, unikajmy tego – apelował profesor Jan Deja.

 
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Drogi i autostrady

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Leonard Dolecki 18 stycznia 2016

KIP: GDDKiA przygotowuje wykonawców do kolejnej perspektywy

Drogi i autostrady

Zobacz również:

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Drogi i autostrady

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Edyta Wsół 26 października 2015

KIP: Jak właściwie kształtować zamówienia publiczne?

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Robert Grzędowski 21 października 2015

Pozostałe z wątku:

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Drogi i autostrady

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Leonard Dolecki 18 stycznia 2016

KIP: GDDKiA przygotowuje wykonawców do kolejnej perspektywy

Drogi i autostrady

Zobacz również:

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Drogi i autostrady

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Edyta Wsół 26 października 2015

KIP: Jak właściwie kształtować zamówienia publiczne?

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Robert Grzędowski 21 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5