Rynek Infrastruktury
Ostatnio na pierwszej linii frontu znalazły się informacje o niewłaściwym naliczaniu opłat. Pojawiło się przy tym wiele głosów wskazujących, że system e-myta powinien być idealny i działać bez zakłóceń. Byli też tacy, którzy twierdzili że procedury reklamacyjne, są problemem nie do przeskoczenia dla firm transportowych, bo trudno udowodnić czy i ile razy dany odcinek został przejechany. W tym momencie chciałoby się powiedzieć: „Dobrze, że wygrał system mikrofalowy, bo w ogóle istnieją możliwości szybkiego i bezdyskusyjnego ustalenia stanu faktycznego, a tym samym i reklamowania błędów”. W tym miejscu warto jest przypomnieć kilka faktów dotyczących wybranego i konkurencyjnego systemu, a następnie ich znaczenia dla niezaprzeczalności przejazdu i możliwości ustalenia stanu faktycznego.
Wdrożony w naszym kraju system e-myta oparty jest na technologii mikrofalowej (DSRC – Dedicated Short Range Communication), której – wbrew krytykom – główną zaletą jest stała infrastruktura techniczna, w postaci tzw. bram umiejscowionych na początku i końcu płatnego odcinka drogi. Samochód wjeżdżając do i wyjeżdżając z obszaru drogi płatnej za pośrednictwem transpondera komunikuje się z urządzeniami rejestrującymi niezbędne informacje o pojeździe i czasie przejazdu. Dodatkowymi elementami struktury systemu są najczęściej czujniki laserowe oraz kamery wideo z systemem rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Następnie wszystkie zebrane informacje przesyłane są do systemu operatora, gdzie tworzona jest faktura za dany okres rozliczeniowy.
Głównym jej konkurentem była technologia oparta na lokalizacji satelitarnej GPS (GNSS – Global Navigation Satellite Systems). Nie wykorzystuje ona żadnej naziemnej infrastruktury. Pojazdy wyposażane są w specjalne urządzenia łączące w sobie komputer, odbiornik GPS oraz nadajnik GSM/GPRS. Zbiera ono dane (pozycje GPS) o przejechanej trasie i porównuje je z zapisaną w pamięci mapą dróg płatnych. Informacja o rozpoczęciu i zakończeniu jazdy po takiej drodze przekazywana jest do operatora za pośrednictwem systemu telefonii komórkowej.
Wobec powyższego nie trudno o jednoznaczne stwierdzenie, że wybrana i wdrożona technologia viaTOLL charakteryzuje się wyższą funkcjonalnością w obszarze niezaprzeczalności przejazdu, a tym samym możliwości realizacji ewentualnych reklamacji. Należy tu zwrócić uwagę na takie determinanty tej przewagi jak dokumentacja fotograficzna czy brak zewnętrznych operatorów (GPS, GSM).
Użytkownicy systemu powinni być więc zadowoleni z wybranej technologii. Daje im ona możliwość dochodzenia swoich praw, sama dostarczając dowody.