Rząd Niemiec zatwierdził wypłatę 1,1 miliarda euro dla Autobahn GmbH – państwowego operatora autostrad. Dzięki temu już latem 2025 roku rozpoczną się intensywne remonty mostów i nawierzchni autostrad w całym kraju, ze szczególnym uwzględnieniem tras A7 i A3.
W lipcu Autobahn GmbH, który zarządza ponad 13 tysiącami kilometrów autostrad za zachodnią granicą Polski,
zawiesił wszystkie nowe inwestycje i projekty budowlane, co oznaczało paraliż w sektorze budowlanym na niemieckiej infrastrukturze. Sytuacja zdaje się być jednak zażegnana – przynajmniej częściowo.
Miliard euro na inwestycje
Komitet Budżetowy Bundestagu wyraził zgodę na uruchomienie dodatkowych środków w ramach budżetu federalnego. Są one częścią szerszego planu inwestycyjnego na lata 2025–2029, w którym zaplanowano łącznie 166 miliardów euro na modernizację infrastruktury transportowej – dróg, kolei i szlaków wodnych.
Spośród wypłaty 1,1 mld euro, 391 mln zostanie przekazanych na remonty i modernizację mostów, a pozostałe 709 mln na naprawę nawierzchni oraz związane z tym prace tunelowe i utrzymaniowe.
Roboty drogowe obejmą m.in. kluczowe dla niemieckiego i europejskiego tranzytu odcinki autostrad A7 i A3. Inwestycje mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa, przepustowości i trwałości infrastruktury.
Ratunek dla Niemiec?
Dzięki wcześniejszemu uruchomieniu funduszy – jeszcze przed pełnym wejściem w życie funduszu SVIK (Sondervermögen Infrastruktur und Klimaschutz) – przetargi mogą zostać ogłoszone natychmiast, a pierwsze prace ruszą jeszcze tego lata.
Inwestycja stworzy nowe zlecenia dla firm budowlanych, dostawców materiałów oraz inżynierów specjalizujących się w dużych projektach infrastrukturalnych. To również impuls dla całego rynku pracy w sektorze budowlanym w Niemczech i okolicy.
Decyzja niemieckiego parlamentu to również pierwszy krok w realizacji długoterminowej strategii inwestycyjnej niemieckiego rządu. Udostępniono pierwszą część ze wspomnianych 166 mld euro. Cała kwota zostanie natomiast przeznaczona na rozwój transportu w postaci modernizacji torowisk i rozbudowy sieci, naprawy mostów oraz nawierzchni, a także poprawę przepustowości transportu rzecznego.