Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kotlarek: Autostrady służą płynnej jeździe, nie staniu w korkach przy bramkach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
02-04-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew, mk / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kotlarek: Autostrady służą płynnej jeździe, nie staniu w korkach przy bramkach
fot. PKD
– Wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat dla samochodów osobowych to wymóg, jaki Polska powinna osiągnąć jako kraj będący w Unii Europejskiej – zauważa Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego. Podkreśla, że polski system powinien być skonfigurowany z tym, który obowiązuje w całej Europie.

Pomysł elektronicznego poboru opłat dla wszystkich samochodów nie jest nowością

– Nie jest to jednak nowy pomysł. Prace komisji i dyskusje nad tym pomysłem toczyły się od kilku lat, ale występował problem uzgodnienia standardów, operatorów i kompatybilności systemu z systemem europejskim – tłumaczy Kotlarek w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.

Prezes PKD jako przykład podaje autostradę A1, gdzie zastosowanie tradycyjnego systemu poboru opłat powoduje stanie w korku i czekanie przy bramkach, nawet ponad pół godziny. – Autostrady buduje się po to, żeby płynnie jeździć, a nie po to, żeby stać w kolejce do zapłaty – komentuje Zbigniew Kotlarek.

Projekt dobry, co z wdrożeniem?

– Jeżeli istnieje szansa wprowadzenia nowego systemu to na pewno wszyscy ją poprą, ale będzie to wymagało wprowadzenia odpowiedniego oprzyrządowania do każdego samochodu – dane muszą być w jakiś sposób sczytywane, aby można było później rozliczyć opłaty – przyznaje prezes PKD.

Zbigniew Kotlarek mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że w każdym systemie poboru opłat powinny istnieć jednak alternatywne możliwości – poza automatycznym poborem musi też istnieć możliwość tradycyjnej płatności gotówką. Taki system funkcjonuje między innymi w Portugalii i Hiszpanii.

Nowy system, nowe możliwości

Koncepcja wdrożenia elektronicznego systemu poboru opłat dla samochodów osobowych zakłada likwidację bramek do manualnego poboru opłat. Pobór odbywałby się z jednej strony dzięki urządzeniom pokładowym, które łączyłyby się z bramownicami, z drugiej strony, możliwe byłoby zaplanowanie podróży na portalu internetowym i wniesienie opłaty przed podróżą. Dokument potwierdzający płatność służyłby do okazywania organom kontrolnym podczas jazdy.

Elektroniczny system poboru opłat dla osobówek udałoby się wdrożyć znacznie szybciej niż manualny, jeżeli chodzi o nowe odcinki autostrad. Co więcej, udałoby się obniżyć koszty związane z budową i dostosowaniem placów poboru opłat.

Budżet państwa mógłby zaoszczędzić nawet 1 mld zł na wdrożeniu proponowanej koncepcji. Umożliwiłoby to też szybsze wprowadzenie opłat na nowo oddawanych odcinkach, a tym samym zmniejszyłoby wynoszące 40 mld zł zadłużenie Krajowego Funduszu Drogowego. Jeśli GDDKiA pozostanie przy manualnym systemie, same punkty poboru opłat będą kosztować od 800 mln do 1,05 mld zł. 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5