Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Kraków: Nadchodzą zmiany w ograniczeniach prędkości na ulicach miasta

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
Schuettfllix

Data publikacji:
05-08-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZIKiT Kraków

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kraków: Nadchodzą zmiany w ograniczeniach prędkości na ulicach miasta
fot. Horia Varlan, flickr.com
Od sierpnia 2013 roku zostały zmodyfikowane ograniczenia prędkości na przebudowanym w ubiegłym roku w Krakowie ciągu ulic Bobrzyńskiego i Grota-Roweckiego, w wyniku czego dopuszczalna prędkość została podniesiona do 70 km/h. Jest to początek kompleksowej weryfikacji ograniczeń prędkości obowiązujących na krakowskich ulicach.

Decyzja o podjęciu takich działań została podjęta w ramach Zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu, w skład którego wchodzą przedstawiciele ZIKiT, Policji, MORD, Straży Miejskiej, MPK i Politechniki Krakowskiej. Zespół został powołany celem regularnego omawiania i rozwiązywania problemów z zakresu bezpieczeństwa i organizacji ruchu.

Zaproponowane działania zmierzają do wprowadzenia realnych ograniczeń prędkości, dostosowanych do geometrii, wyposażenia technicznego oraz funkcji, jaką pełni droga w układzie komunikacyjnym. Obecnie zdarza się, że na lokalnych drogach osiedlowych występują takie same ograniczenia prędkości jak na drogach dwujezdniowych, o dwóch albo trzech pasach ruchu.

Często też wdrażane są ograniczenia prędkości prewencyjnie, na zasadzie „samochody jeżdżą 100 km/h, więc wprowadźmy ograniczenie do 30 to pojadą 70". Tego typu działania prowadzą do degradacji znaczenia znaku ograniczenia prędkości i skłaniają użytkowników do jego nieprzestrzegania. Należy zwrócić uwagę, że celem nie jest zwiększanie prędkości na krakowskich ulicach, tylko dostosowanie prędkości do funkcji, jaką pełni dana droga.

Ustawienie samych znaków drogowych nie daje pożądanych rezultatów i w związku z tym wymaga zastosowania różnorakich środków uspokojenia ruchu. W strefach ograniczonej prędkości powinny być stosowane rozwiązania lub urządzenia wymuszające jazdę z prędkością podaną na znaku.

Zaleca się stosowanie organizacji ruchu wymuszającej powolną jazdę, m.in. nie powinno się stosować znaków określających pierwszeństwo na skrzyżowaniach; wprowadzając tzw. skrzyżowania równorzędne, na których obowiązuje reguła „prawej strony" oraz wprowadzać elementy zmuszające do zmiany kierunku lub toru ruchu, jakimi mogą być np. poprzeczne przegrody na jezdni tzw. szykany, wysepki, kwietniki, miejscowe przewężenia itp.

Natomiast stosowanie progów zwalniających należy ograniczać wyłącznie do tych miejsc i na tych odcinkach dróg, na których konieczne jest skuteczne ograniczenie prędkości ruchu pojazdów, jeżeli inne metody nie mogą być stosowane lub ich skuteczność jest niewystarczająca.

Dlatego zamiast chaotycznego montażu progów, które mają wiele negatywnych skutków, trzeba podejść do zagadnienia kompleksowo. Część organizacji ruchu zostanie uporządkowana w ramach wprowadzenia strefy płatnego parkowania oraz wdrażania zmian w ścisłym centrum Krakowa, jednakże obejmuje to jedynie fragment miasta. Dlatego ZIKiT wystąpi z wnioskiem o zabezpieczenie środków w przyszłorocznym budżecie na przygotowanie materiałów projektowych wprowadzenia stref ograniczonej prędkości wraz geometrycznymi elementami uspokojenia ruchu. Wdrożenie takich rozwiązań wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz ograniczenie hałasu.

Zakres obejmie wykonanie analizy i koncepcji wprowadzenia rozwiązań uspokojenia ruchu - osobno dla każdej z Dzielnic - oraz wykonanie projektów wynikających z przeprowadzonej analizy, w tym zmiany geometrii ulic objętych zakresem projektu. Realizacja jest uzależniona od posiadanych środków, jednakże umożliwia racjonalne wykorzystanie środków budżetu miasta jak i poszczególnych dzielnic. Niezależnie od ww. analiz systematycznie będzie weryfikowane oznakowanie na kolejnych drogach tranzytowych oraz rozprowadzających układu komunikacyjnego miasta Krakowa.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
Schuettfllix

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5