W obu kierunkach można już przejechać korzystając z nowego tunelu w ciągu ul. Opolskiej w Krakowie. Obiekt powstał w ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Gorki Narodowej.
Udostępniony kierowcom tunel ma ok. 100 m długości. Składa się z dwóch oddzielnych komór – każda dla jednej jezdni.
Budowa tunelu ruszyła w marcu 2022 r. – Mimo sporego wyzwania technicznego, jakim był budowa tunelu, ale przede wszystkim mimo realizacji tego elementu przy stałym ruchu drogowym o dużym natężeniu obiekt powstał w nieco ponad rok. Dzięki temu krótszy był czas utrudnień dla użytkowników ruchu. Oddanie tunelu umożliwia wykonawcy spięcie układu torowego od strony pętli Krowodrza Górka z torowiskiem w rejonie ulicy Pachońskiego z wykorzystaniem estakady nad potokiem Sudoł. A to jest konieczne, by regularna komunikacja tramwajowa z północy Krakowa dojechała do innych dzielnic miasta w trzecim kwartale tego roku – mówi Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Tunel drogowy wzdłuż ulicy Opolskiej to jeden z ważniejszych obiektów inżynierskich realizowanych w ramach budowy linii KST III do Górki Narodowej. Służy do przeprowadzenia ruchu drogowego pod linią tramwajową oraz układem drogowym fragmentu tzw. Trasy Wolbromskiej. Takie rozwiązanie ma oddzielić ruch tranzytowy na linii wschód – zachód od układu drogowo-torowego na kierunku północ – południe. Wszystko po to, aby usprawnić i przyspieszyć przejazd komunikacji zbiorowej. Warto dodać, że w tym momencie, ul. Opolska jest mocno obciążona ruchem tranzytowym.
Zmieni się to w niedalekiej przyszłości, po zrealizowaniu przez GDDKiA drogi ekspresowej S52 na odcinku od węzła Modlica do węzła Mistrzejowice.
Tunel ma konstrukcję żelbetową, dwunawową, po jednej nawie dla każdego kierunku ruchu, w układzie 2 x 3,5 m wraz z chodnikami w układzie 2 x 1,5 m. Wykonywany jest w wykopie otwartym po uprzednim wykonaniu konstrukcji ścian zewnętrznych w technologii ścian szczelinowych, stanowiących jednocześnie podpory skrajne obiektu.
Ściana środkowa została wykonana w technologii tradycyjnej posadowionej bezpośrednio na ławie fundamentowej. Strop wykonano metod tradycyjną na rusztowaniach systemowych. Na dojazdach do obiektu wykonano kotwienie ścian szczelinowych.
Długość tunelu wynosi ok. 100 m, natomiast włącznie z najazdami po stronie wschodniej i zachodniej - ok. 400 m. Konstrukcja ma ok. 23 m szerokości. Różnica poziomów pomiędzy jezdniami Trasy Wolbromskiej (poziom „0”) i jezdniami w tunelu wynosi ok. 7,5 metrów. Tunel przystosowany jest do poruszania się w nim pojazdów o masie do 50 t.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.