W wynegocjowanym z rządem w ubiegłym roku Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2023 budowa północnej obwodnicy Krakowa została zapisana na liście przedsięwzięć warunkowych. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych w rządowych programach inwestycyjnych.
Krakowski ring czeka na domknięcie
– Budowa północnej obwodnicy Krakowa planowana jest od węzła Modlnica do węzła Zesławice (Nowohuckiego). Odcinek ten stanowić będzie domknięcie 4. obwodnicy Krakowa, łącząc zrealizowany już odcinek drogi krajowej nr 94 od węzła Modlnica poprzez tereny gmin Wielka Wieś, Zielonki i Kraków do węzła Nowohuckiego na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7, która z kolei stanowić będzie wschodnie domknięcie obwodnicy – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Projektowana obwodnica będzie drogą ekspresową o długości 11,6 km, w tym odcinek od węzła Modlnica do skrzyżowania z drogą krajową nr 7 (węzeł Węgrzce) będzie mierzył około 6,5 km (z tunelem 1,91 km), a odcinek od węzła Węgrzce do skrzyżowania z S7 (węzeł Nowohucki) – około 5,1 km (z tunelem 0,8 km). Na trasie planowane są 3 węzły komunikacyjne łączące: trasę Wolbromską i drogę wojewódzką nr 794, drogę krajową w Węgrzcach oraz drogę powiatową w Batowicach.
Zalety inwestycji
Budowa tej obwodnicy w połączeniu z budową drogi ekspresowej S7 zdecydowanie poprawi zewnętrzną dostępność komunikacyjną północnych obszarów aglomeracji krakowskiej. UMWM podaje, że prognozy ruchu wskazują na wysoką efektywność tej inwestycji. Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu kształtuje się na poziomie ok 40 – 50 tys. pojazdów na dobę.
– Brak obwodnicy skutkuje nasilającym się ruchem tranzytowym po lokalnych drogach gminy Zielonki, generuje korki na wjazdach i wyjazdach z Krakowa, powoduje wzmożony ruch ulicami Krakowa i ogranicza sprawność transportu publicznego – podkreśla Bogusław Król, wójt podkrakowskiej gminy Zielonki. – Gminy położone na północ od Krakowa od lat notują najwyższe saldo migracji w Małopolsce oraz wzrost liczby działalności gospodarczych, a bariera komunikacyjna ogranicza ich rozwój. Obwodnica północna to jedna z kluczowych inwestycji, niezbędnych, by domknąć połączenie autostradowe ze Śląska na wschód oraz trasą S7 w kierunku Warszawy, jak również uzyskać pełen ring obwodnicy wokół Krakowa – zaznacza wójt.
Przez Gminę Zielonki wiedzie blisko 10 km planowanej obwodnicy północnej. Tam też od ponad 50 lat jest zarezerwowany korytarz pod tę inwestycję. Zielonki od lat zabiegają o realizacje tego zadania, argumentując, że brak obwodnicy stanowi zasadniczą barierę rozwoju gospodarczego gminy. W tej chwili w gminie działa 2 tys. podmiotów gospodarczych. Ta liczba plasuje Zielonki na drugiej pozycji w regionie pod względem przedsiębiorczości. Ponadto w ciągu ostatnich 20 lat liczba mieszkańców gminy wzrosła dwukrotnie. I póki co kilkukilometrową trasę do i z Krakowa wszyscy pokonują grzęznąc w godzinnym korku.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.