Partner serwisu
Drogi i autostrady

Krosno Odrzańskie zdeterminowane w walce o obwodnicę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
12-02-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Krosno Odrzańskie zdeterminowane w walce o obwodnicę
By Mohylek - Praca własna, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3381070
Krosno Odrzańskie już 40 lat czeka na obwodnicę. Zielone światło dla tej inwestycji zapaliło się jesienią ubiegłego roku. I zgasło. W budżecie państwa nie zapewniono na nią pieniędzy. W tej sytuacji mieszkańcy miasta sięgnęli po najbardziej medialne narzędzie – uliczną blokadę. Godzinne demonstracje zaplanowali na każdy lutowy poniedziałek.

Przez ścisłe centrum miasta przebiega droga krajowa nr 29, pokonując Odrę stuletnim, zabytkowym mostem. Droga wiedzie ulicą Chrobrego, która równocześnie jest podstawową arterią miasta. Zatem tu nakładają się ruch tranzytowy i lokalny. Około 5-kilometrowy miejski odcinek drogi pojazdy pokonują od 15 do 30 minut, a bywa nawet dłużej, gdy na przykład wykonywane są łatania nawierzchni. Przy tym brakuje alternatywnego objazdu. Żaden pojazd nie ucieknie, omijając bokiem zakorkowaną ulicę.

Ponadto liczne przejścia dla pieszych wymuszają zatrzymywania pojazdów. W przypadku przejeżdżających TIR-ów potęguje to emisję zanieczyszczeń, hałasu oraz drgań przenoszonych na budynki położone wzdłuż ulicy. Problemem jest też stan techniczny ulicy i brak możliwości wykonania jej gruntownego remontu. Również stan zabytkowego mostu i jego nośność wyczerpują możliwość przenoszenia obecnego ruchu.

Zabrakło pieniędzy

Kiedyś droga nr 29 biegła ulicą Wojsk Ochrony Pogranicza. Nie spełniała ona jednak warunków ruchu ciężkiego. Przesunięto więc ją na szlak ulic Chrobrego i Poznańskiej. Miało to miejsce w latach 70. ubiegłego stulecia. W tym też czasie zrodziła się koncepcja budowy obwodnicy.

Obwodnica Krosna Odrzańskiego została w ubiegłym roku zapisana w Kontrakcie Terytorialnym Województwa Lubuskiego oraz w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. W październiku zeszłego roku w dokumencie resortu infrastruktury, zatwierdzającym środki na zadania programu, zarezerwowano na tę inwestycje blisko 9 mln zł. Były to środki na opracowanie studium środowiskowego i na projekt budowlany. Tymczasem na początku stycznia tego roku mieszkańcy miasta dowiedzieli się, że w budżecie państwa tych pieniędzy zabrakło.

– To zadanie nie jest ujęte obecnie w planie na 2016 r. Zadanie jest przygotowane do rozpoczęcia prac przygotowawczych, jeżeli pojawią się wolne środki w budżecie państwa, tak że nie ma możliwości w tej chwili jego zrealizowania – potwierdził złą informację na styczniowej debacie budżetowej w Sejmie Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Zjednoczeni w blokadach

W Krośnie Odrzańskim działają dwie współpracujące ze sobą społeczne organizacje: Komitety Protestacyjny „Utracona nadzieja?” i Komitet Obrony Budowy Obwodnicy. W porozumieniu z władzami miasta podjęły wysiłek nagłośnienia problemu „rozjeżdżanego” Krosna Odrzańskiego i pozyskania sprzymierzeńców, przede wszystkim w parlamencie, lobbujących za realizacją inwestycji.

– Z pośród miast województwa lubuskiego Krosno Odrzańskie odnotowuje największy ruch. Większy niż natężenia na przykład na obwodnicach Gorzowa Wielkopolskiego, Międzyrzecza, Nowej Soli, czy na trasie pomiędzy Sulechowem a Świebodzinem – podkreśla Paweł Stefańczyk, szefujący Komitetowi Obrony Budowy Obwodnicy.

Według pomiarów z 2010 roku natężenie ruchu w mieście sięga po ponad 13 tys. pojazdów na dobę. Dane z pomiaru ruchu z 2015 roku już wkrótce będą dostępne i nie ma wątpliwości, że wykażą wzrost. Na wielkość ruchu ma wpływ specyficzne położenie miasta. Usytuowane jest w geometrycznym środku województwa lubuskiego. Od innych ważnych ośrodków dzieli je odległość od 35 do 50 km. Krosno Odrzańskie jest więc węzłem komunikacyjnym, w którym kumuluje się ruch regionalny. – Usprawnienie przejazdu przez miasto jest więc też ważne dla całego województwa – podkreśla Paweł Stefańczyk.

Władze innych miast województwa popierają budowę krośnieńskiej obwodnicy widząc w tej inwestycji korzyść w poprawie komunikacji w regionie. Ma to szczególne znaczenie w kontekście gospodarczym, ponieważ lubuskie jest zagłębiem produkcji drewna dostarczanego do zakładów przemysłu przetwórczego w całym kraju. Nasilenie ruchu ponadto wywoła planowana w powiecie krośnieńskim budowa kopalni węgla brunatnego i elektrowni.

– Za 8 – 10 lat natężenie ruchu tranzytowego w mieście osiągnie poziom 20 tys. pojazdów na dobę – przewiduje Paweł Stefańczyk. Równocześnie przypomina, że naturalnym dla miasta natężeniem jest poziom 8 tys. pojazdów na dobę, czyli ruch generowany wyłącznie przez samochody osobowe.

Protest wobec stan zawieszenia

Blokady mają nagłośnić problem i spowodować, by rząd wygospodarował niezbędne na inwestycje fundusze. Przede wszystkim chodzi o to, by realizację obwodnicy objęły środki obecnej unijnej perspektywy budżetowej. Przygotowanie projektu i jego wykonanie zajmuje przecież kilka lat. W przypadku Krosna Odrzańskiego opracowanie niezbędnej dokumentacji komplikuje otaczające miasto obszary Natury 2000. Odwlekanie więc w czasie przygotowań projektu oznacza dla Krosna Odrzańskiego brak możliwości powstania obwodnicy przed 2025 rokiem. – A jeśli w tym roku nie nastąpi uruchomienie przygotowań to cały harmonogram projektu ulegnie zburzeniu i w ogóle nie dojdzie do budowy obwodnicy – zaznacza Paweł Stefańczyk.

Tego też obawiają się władze miasta. W regionalnej telewizji burmistrz Krosna Odrzańskiego – Marek Cebula – podkreślił, że padają deklaracje posłów w sprawie obwodnicy. Ale nie są satysfakcjonujące, bo sprowadzają się do słów apelujących o to, by miasto jeszcze chwilę poczekało. Oznacza to nadal trwający dla inwestycji stan zawieszenia.

W poniedziałek znów blokada

Niestety, informacja pozyskana przez naszą redakcję wczoraj – 11 lutego, z lubuskiego oddziału GDDKiA, nie przyniosła wieści o pomyślnej zmianie. Rzeczniczka oddziału – Anna Jakubowska, na nasze pytanie o szanse budowy obwodnicy zdawkowo odpowiedziała, że takie są, o ile w najbliższych latach zostaną przyznane środki na jej przygotowanie i wykonanie.

Czy kolejna poniedziałkowa blokada oraz następne zaplanowane w tym miesiącu przyczynią się do zmiany sytuacji? Organizatorzy demonstracji liczą, że jednak z oszczędności na innych przetargach rozstrzyganych w lubuskim oddziale GDDKiA uda się wygospodarować środki na rozpoczęcie opracowań dokumentacyjnych. Jak podkreśla Paweł Stefańczyk, kierowcy jadący przez Krosno ze zrozumieniem podchodzą do tamowania ruchu przez zdesperowanych mieszkańców, bo przecież nowa droga też leży w ich interesie.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Drogi i autostrady

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kobylarnia i Mirbud z umową na łącznik obwodnicy Inowrocławia

Drogi i autostrady

Rusza przetarg na dokumentację dla obwodnicy Pułtuska

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Drogi i autostrady

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

GDDKiA wybrała wykonawcę S11 Bobolice – Szczecinek!

Drogi i autostrady

Świętokrzyskie: Zburzą 40 domów, aby zbudować obwodnicę?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kobylarnia i Mirbud z umową na łącznik obwodnicy Inowrocławia

Drogi i autostrady

Rusza przetarg na dokumentację dla obwodnicy Pułtuska

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5