Według oficjalnych danym Ministerstwa Krajowy System Zarządzania Ruchem, realizowany od 2011, powinien zostać ukończony w ciągu pięciu lat. Licząc rzeczywiste jego koszty trzeba uwzględnić, obok systemu budowanego na drogach krajowych, również projekty ITS realizowane przez samorządy. Cały czas nieznane są też plany Ministerstwa Transportu względem koncesjonowanych odcinków autostrad. – W tej chwili jest za wcześnie na prowadzenie rozmów z koncesjonariuszami w sprawie objęcia zarządzanych przez nich odcinków KSZR – tłumaczy rzeczniczka prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Urszula Nelken.
System skrojony na miarę potrzeb użytkowników
Dotychczas w ramach KSZR opracowano ogólne założenia funkcjonalne systemu, studium wykonalności, specyfikacje techniczne ITS w głównych obszarach tematycznych związanych z zarządzaniem ruchem, m.in. dotyczących parametrów technicznych urządzeń telematyki drogowej, standardów detekcji ruchu, protokołów transmisji danych dla systemu zarządzania ruchem, gromadzenia, archiwizacji oraz wykorzystania danych pozyskanych z KSZR. Obecnie w GDDKiA trwają prace nad utworzeniem architektury (szkieletu) KSZR, opartej na wzorcowym projekcie FRAME, opracowanym specjalnie na potrzeby tworzenia architektury ITS o zasięgu krajowym lub regionalnym, współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. – Takie działanie ma na celu określenie potrzeb użytkowników systemu (zarówno kierowców jak i instytucji sprawujących zarząd na drogach), następnie zdefiniowanie kompleksowego zestawu funkcji dla wybranych obszarów zarządzania ruchem i operacji z tym powiązanych, a także określenie rodzaju przepływu danych pomiędzy tymi funkcjami. W dalszym etapie prac dokonane zostanie przyporządkowanie kompetencyjne realizacji poszczególnych zadań KSZR – wyjaśnia rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Mikołaj Karpiński, dodając, że opracowanie architektury KSZR pozwoli na utworzenie standardów działań, niezależnie od technologii wdrożeń, jakie są obecnie oferowane na rynku ITS.
Poszczególne etapy procesu przetargowego są już w fazie realizacji. Pierwszy etap to przygotowanie dokumentacji przetargowej na wybór firmy świadczącej dla GDDKiA usługi w ramach inżyniera kontraktu i powinien być on zrealizowany w drugiej ołowie 2013 roku. Kolejnym etapem będzie przygotowanie dokumentacji przetargowej (kompletny opis przedmiotu zamówienia i oszacowanie wartości przedmiotu zamówienia) do postępowania przetargowego na zaprojektowanie i wdrożenie KSZR. – Przewidywany termin zakończenia prac przygotowawczych do tego przetargu to grudzień 2013 roku . Formuła i zakres tego postępowania przetargowego jest obecnie uzgadniana, rozważany jest scenariusz, w którym wdrożenie KSZR zostanie podzielone na "podzadania" wymagające wyboru odpowiedniego trybu postępowania przetargowego – wyjaśnia Karpiński.