Partner serwisu
Drogi i autostrady

Lewandowski: Polskie prawo wymaga zmian przed nową perspektywą UE

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
01-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Lewandowski: Polskie prawo wymaga zmian przed nową perspektywą UE
fot. GDDKiA
Wielkimi krokami zbliża się nowe rozdania funduszy unijnych na lata 2014-2020. Zanim Polska przystąpi do realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych powinna dokonać odpowiednich zmian w prawie, które ułatwiłyby i usprawniły ich wykonywanie. Tadeusz Lewandowski z LS Kancelarii Prawnej zwraca uwagę na to, że w polskim prawie istnieje za dużo „łatek”.

Mecenas Tadeusz Lewandowski z LS Kancelarii Prawnej zauważył, że w ostatnim czasie często w ramach prób usprawnienia procedur prawa stosowano specustawy. Stało się tak między innymi w przypadku budowy terminala LNG oraz realizacji przedsięwzięć związanych z turniejem Euro 2012. – Uznaliśmy, że najlepszą metodą są łatki, które tymczasowo i prowizorycznie te problemy załatwiają i je odsuwają – powiedział mecenas podczas konferencji SIDiR, PZPB i Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury dotyczącej kondycji rynku infrastrukturalnego w Polsce.

Przed nową perspektywą UE konieczne są poprawki w prawie

Lewandowski dodał, że przed nową perspektywą finansowania ze środków Unii Europejskiej jest dobry czas, aby się zatrzymać i zastanowić, czy nie istnieją pewne rozwiązania w specustawach, które były „łatkowo” nakładane na poszczególne inwestycje, które mogłyby zostać uogólnione i zastosowane w szerszym zakresie.

– Jeżeli chodzi o pewne ułatwienia w zakresie infrastruktury kolejowej, w tej chwili jest łatka ułatwiająca budowę linii o znaczeniu państwowym. Dlaczego nie ma takich rozwiązań w stosunku do innych inwestycji? – pytał mecenas i dodał, że obecnie wiele projektów nie może doczekać się na realizacji, ponieważ wymagałoby to wprowadzenie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego i przejścia przez tradycyjną procedurę przewidzianą dla inwestycji kubaturowych.

– Teraz jest dobry moment, jest szereg niespójności i nieścisłości między przepisami, które warto w tej chwili uporządkować i rozpocząć tę realizację nowej perspektywy UE z uporządkowanym stanem prawnym. Szczegóły zostaną przekazane w Białej Księdze – zapowiedział Tadeusz Lewandowski.

Kolei brakuje instrumentów prawnych

Według mecenasa, sporo można zrobić w zakresie infrastruktury kolejowej. Wynika to z tego, że potencjalni inwestorzy, którzy chcieliby podjąć się realizacji odcinków linii w systemie PPP, nie mają instrumentarium prawnego, żeby te inwestycje prowadzić, ponieważ ustawa o transporcie kolejowym była pisana przy założeniu, że zarządcą infrastruktury jest PKP PLK i dla niej te przepisy zostały przygotowane.

– Podmiot prywatny, który chciałby taką linię zrealizować napotyka na szereg trudności już na samym początku. Nie jest przesądzone w przepisach, na jakim etapie, w jakim trybie powinien uzyskać akty administracyjne wydawane przez prezesa UTK, czyli autoryzację bezpieczeństwa, bo one są przewidziane już na etapie projektowania linii, kiedy nie ma możliwości spełnienia prawnych wymogów dotyczących pozyskania autoryzacji bezpieczeństwa – wyjaśnił.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Przetarg na obwodnicę Kolna do powtórki

Drogi i autostrady

Przetarg na obwodnicę Kolna do powtórki

ep. 22 września 2023

DB Schenker z szybszymi dostawami LCL z Europy do regionu Azji i Pacyfiku

Intermodal i logistyka

Lotniska regionalne: Ruch w półroczu większy o milion niż w 2019

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Przetarg na obwodnicę Kolna do powtórki

Drogi i autostrady

Przetarg na obwodnicę Kolna do powtórki

ep. 22 września 2023

DB Schenker z szybszymi dostawami LCL z Europy do regionu Azji i Pacyfiku

Intermodal i logistyka

Lotniska regionalne: Ruch w półroczu większy o milion niż w 2019

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5