Partner serwisu
Drogi i autostrady

Lewandowski: Przepisy umożliwiające „pożyczanie” doświadczenia wymagają weryfikacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
03-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Lewandowski: Przepisy umożliwiające „pożyczanie” doświadczenia wymagają weryfikacji
fot. Rynek Infrastruktury
W ostatnim czasie sporo kontrowersji budzą przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych zezwalające na korzystanie z doświadczenia i potencjału podmiotów trzecich. Wiele firm, którym brakuje sił własnych, posiłkuje się cudzymi osiągnięciami, co powoduje problemy podczas realizowania kontraktów, zwłaszcza drogowych. Według mecenasa Tadeusz Lewandowskiego, należy sprawdzić, czy przepis pozwalający na takie działanie został prawidłowo zaimplementowany w polskim prawie.

Korzystanie z cudzego doświadczenia źródłem absurdów

– Jeżeli chodzi o etap realizacji inwestycji w części dotyczącej ogłaszania przetargu, szeroko są omawiane ostatnio projekty zmiany do ustawy Pzp. Szczególnie należałoby ponownie przemyśleć przepis artykułu 26, umożliwiający udostępnianie zasobów podmiotów trzecich w celu wykazania się spełnianiem warunków udziału w postępowaniu, czy został prawidłowo implementowany do prawa polskiego – oznajmił mecenas podczas konferencji, której przedmiotem była ocena kondycji polskiego rynku inwestycji infrastrukturalnych.

Tadeusz Lewandowski zaznaczył, że nie chodzi o sens formalny artykułu, lecz jego funkcję. – W tej chwili możliwa do obrony jest taka teza, że przykładowo moja kancelaria prawna mogłaby złożyć skutecznie ofertę w postepowaniu na budowę autostrady, dysponując w trybie artykułu 26 doświadczeniem innych podmiotów, przykładowo dużych firm budowlanych. Paradoksalnie doprowadzamy do sytuacji, kiedy firma, nie mając obowiązku uczestniczenia w realizacji zamówienia kreuje podmioty wpływające na rynek swoją działalnością – tłumaczył mecenas.

– Te podmioty nie ponoszą faktycznego ryzyka związanego z budową. Podmioty udostępniające mogą udostępniać zasoby kilku innym podmiotom uczestniczącym w przetargu i konkurencja jest iluzoryczna. Wydaje nam się, że warto w tej chwili ponownie przemyśleć, czy artykuł 26, ust. 2 spełnia swoja rolę i czy faktycznie należałoby to w jakiś sposób zmienić. Nasza ocena jest taka, że trzeba znowelizować ustawę w tym zakresie. Równie dobrym rozwiązaniem jest wpłynięcie na praktykę stosowania tych przepisów – zauważył Lewandowski.

Rażąco niska cena wciąż niewyjaśnioną kwestią

Poza użyczaniem doświadczenia innym podmiotom, problemy pojawiają się także we kwestii odrzucania i wykluczania z postępowania wykonawców, który złożyli oferty zawierające rażąco niską cenę. Mecenas Lewandowski zaznaczył, że wyroki Krajowej Izby Odwoławczej w zakresie rażąco niskiej ceny są na tyle rozbieżne, że trudno jest wyprowadzić jedną i jednolitą linię orzecznictwa.

– Doprowadza to do sytuacji, że w sytuacji, kiedy eksperci, wykonawcy, w sposób oczywisty wiedzą, że za taką kwotę zamówienia wykonać nie sposób, nie mają jasnych i prostych instrumentów, żeby otrzymać jednolitą odpowiedź w kwestii rażąco niskiej ceny – wyjaśnił mecenas.

Inwestor będzie żądał dowodów

Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR oraz członek Stowarzyszenia Inicjatywy dla Infrastruktury, przypomniał, że trzy miesiące temu wiele osób z obozu rządzącego przedstawiało ustawę o zamówieniach publicznych, jako doskonały twór, którego nie trzeba zmieniać. Obecnie przygotowywane są dwie nowelizacje ustawy.

W jednej z nowel, przyjętej przez komisję gospodarki, wprowadzono zapis, że wykonawca będzie musiał przekazać oświadczenie, iż własnymi siłami zrealizuje 60 procent kontraktu. – Jest także przygotowana nowelizacja przez PO, gdzie właśnie handel doświadczeniem i potencjałem ma być ograniczony. Jak potencjał nie zostanie przekazany wykonawcy to firma wydająca takie oświadczenie będzie odpowiadała za niepowodzenie wykonawcy na danym kontrakcie – poinformował Furgalski.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mazowieckie. Para tancerzy stanie na rondzie w Otrębusach

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Para tancerzy stanie na rondzie w Otrębusach

Elżbieta Pałys 20 września 2023

Co z przetargiem na obwodnicę Kolna? Trzeba sporo dołożyć

Drogi i autostrady

Nevomo prezentuje MagRail Booster na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Mazowieckie. Para tancerzy stanie na rondzie w Otrębusach

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Para tancerzy stanie na rondzie w Otrębusach

Elżbieta Pałys 20 września 2023

Co z przetargiem na obwodnicę Kolna? Trzeba sporo dołożyć

Drogi i autostrady

Nevomo prezentuje MagRail Booster na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5