Rynek Infrastruktury
System wagowy działa dzięki porozumieniu pomiędzy Miastem Łódź a Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w Łodzi w sprawie monitorowania obciążenia dróg na terenie miasta.
Dokładne ważenie będzie miało miejsce na alei Włókniarzy oraz skrzyżowaniu Dąbrowskiego - Puszkina przeprowadzane będzie pod nadzorem Inspekcji Transportu Drogowego - instytucji, która jest uprawniona do tego typu kontroli. Kierowcy wykrytych przeciążonych pojazdów będą karani, dane będę też zapisywane w systemie dla podejmowania działań prewencyjnych w stosunku do przewoźników nagminnie łamiących przepisy.
Na czym to polega?
Waga preselekcyjna ma wbudowany klasyfikator pojazdów i dzięki niemu wykrywa rodzaj pojazdu i zna jego dopuszczalną masę całkowitą. Gdy waga tonażu i auta przekroczy dopuszczalny nacisk osi (11,5 tony dla drogi krajowej nr 1) lub przekroczona zostanie dopuszczalna masa całkowita dla danego typu pojazdu, wówczas sterownik wagi preselekcyjnej (umieszczonej w nawierzchni), spowoduje wysłanie informacji do systemu.
Na tablicy, kierowca przeciążonego pojazdu zauważy wyświetlony komunikat o przekroczeniu dopuszczalnej wagi i nakazie udania się na wagę stacjonarną. Wówczas automatycznie w systemie nastąpi zapisanie danych o pojeździe wraz ze zdjęciem i numerem tablic rejestracyjnych auta.
Następnie na wadze stacjonarnej, która spełnia wszystkie wymagania legalizacyjne Głównego Urzędu Miar możliwe jest potwierdzenie przeciążenia pojazdu i nałożenie na przewoźnika opłaty administracyjnej, zależnej od skali popełnionego wykroczenia.
Ważenie na wadze stacjonarnej odbywa się poprzez kontrolę nacisku poszczególnych osi pojazdu, a następnie zsumowania całkowitej masy. Inspektor posiadając dane pojazdu zawarte w dowodzie rejestracyjnym porównuje je z wynikami ważenia i na ich podstawie ustala wysokość kary. Drugą lokalizacją gdzie będzie można dokładne zważyć pojazdy jest skrzyżowanie ulic Dąbrowskiego - Puszkina. Jest to miejsce dostosowane do ważenia - wagami przenośnymi.
Zasada przeprowadzenia kontroli wygląda podobnie, jak z wagą stacjonarną, z tą różnicą, że w tym przypadku wagi należy rozłożyć w wyznaczonym miejscu. Komplet wag przenośnych wraz z matami najazdowymi przewożony jest samochodem i może być wykorzystany w każdym miejscu przeznaczonym do przeprowadzania pomiaru przez ITD.
Na tablicy widocznej dla kierowców będą umieszczane informacje o obowiązku zjazdu na wagę stacjonarną, a także informacje o: dopuszczalnej prędkości, korkach, czasie przejazdu przez miasto, utrudnieniach w ruchu czy wypadkach.