Rynek Infrastruktury
Odbywające się 12 września spotkanie było okazją do rozmów o nowym okresie programowania. – Ogromne zmiany, które zaszły dzięki unijnym środkom widoczne są na każdym kroku. W samym powiecie zduńskowolskim, wartość przedsięwzięć realizowanych przy współudziale Funduszy Europejskich wynosi ponad 1 mld zł. Inwestycje w podobnej skali prowadzone są też w sąsiednim powiecie łaskim – powiedziała szefowa resortu, przedstawiając najistotniejsze kwestie związane z nową perspektywą finansową.
Kluczowymi sprawami dla miast, takich jak Łask czy Zduńska Wola, będzie rozwój przedsiębiorczości opartej na innowacyjnych rozwiązaniach, stwarzanie warunków dla inwestycji, wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw, a także poprawa stanu środowiska naturalnego oraz zwiększanie zatrudnienia.
Podczas spotkania z samorządowcami, minister rozwoju regionalnego mówiła także o wsparciu po 2013 roku rozwoju infrastruktury transportowej – przez województwo łódzkie przebiega wiele głównych korytarzy transportowych (autostrada A1 i A2, droga S8).
W nowej perspektywie finansowej priorytetem będzie zakończenie realizacji rozbudowy podstawowej sieci transportowej, przede wszystkim dokończenie budowy sieci drogowej TEN-T, zapewniającej wzajemną dostępność, w relacjach krajowych i międzynarodowych, głównych miast oraz wszystkich regionów.
Projekty dotyczące dróg lokalnych będzie można realizować z zastrzeżeniem, że stanowić one będą cześć większych inwestycji, przyczyniających się do rozwoju danej społeczności, zapewniających konieczne połączenie z siecią autostrad i dróg ekspresowych bądź uzupełniających luki w połączeniach transgranicznych.
Realizacja projektu pod nazwą „Wyznaczenie miejskiego obszaru funkcjonalnego o charakterze transportowo-przemysłowym na terenie Powiatu Zduńskowolskiego i Powiatu Łaskiego wokół węzła drogi ekspresowej S8 Zduńska Wola Karsznice oraz magistrali kolejowej Śląsk – Porty”, która zakończy się pod koniec przyszłego roku, będzie podzielona na dwie fazy. Jego całkowity koszt wynosi blisko 1,5 mln zł.
Pierwsza polegać będzie na przeprowadzeniu konsultacji społecznych, a także opracowaniu dokumentów koncepcyjnych, zawierających m.in. diagnozę terenu wraz z inwentaryzacją istniejącej infrastruktury, propozycję umiejscowienia przebiegu łącznika drogowego między drogą S8 a drogą krajową nr 12 i 14. Na ich podstawie, opracowane zostaną dokumenty wykonawcze, takie jak np. studium wykonalności, wstępny projekt podziału nieruchomości oraz kosztorysy inwestorskie na wykonanie planowanych robót budowlanych.
Dzięki podjętym w ramach projektu działaniom, powstanie spójna i zintegrowana koncepcja rozwoju obszaru funkcjonalnego, co w przyszłości ułatwi podejmowanie wspólnych inicjatyw mających na celu poprawę jego dostępności komunikacyjnej. Tym samym obszar ten, stanie się bardziej atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów, co z kolei przełoży się na wzrost jego konkurencyjności oraz tworzenie nowych miejsc pracy, a w konsekwencji podniesienie poziomu życia mieszkańców powiatów zduńskowolskiego i łaskiego.