Partner serwisu
Drogi i autostrady

Małopolska: Budowa nowego przebiegu Zakopianki na ostatniej prostej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
18-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Małopolska: Budowa nowego przebiegu Zakopianki na ostatniej prostej
fot. GDDKiA
Realizacja nowego, liczącego ponad 16 kilometrów długości przebiegu drogi krajowej nr 47 pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem, stanowiącej część popularnej Zakopianki, zmierza ku końcowi. Na blisko 90% fragmentu położono już ostatnią warstwę nawierzchni bitumicznej. Oddanie odcinka do użytku powinno nastąpić już w październiku.

Licząca 40 kilometrów długości droga krajowa nr 47 łączy Rabkę-Zdrój z Zakopanem. Stanowi tym samym ostatni odcinek ciągu dróg krajowych łączących stolicę polskiej części Tatr z Krakowem, popularnie określanego mianem Zakopianki. We wrześniu 2018 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę z Intercorem umowę na realizację w systemie “projektuj i buduj” nowego przebiegu DK nr 47 na fragmencie liczącym ponad 16 kilometrów długości, co odpowiada ok. 40% długości całej trasy. Jak informuje GDDKiA, na blisko 90% nowego przebiegu położono już ostatnią warstwę nawierzchni bitumicznej, a otwarcie całego odcinka do użytku nastąpi w tym roku w październiku.

W ramach inwestycji powstaje dwujezdniowy odcinek spełniający standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego, przebiegający na zdecydowanej większości przebiegu na zachód od istniejącego. W efekcie możliwe będzie pominięcie Klikuszowej, dużej wsi liczącej 1,5 tys. mieszkańców, oraz Nowego Targu, w którym mieszka ponad 33 tys. osób, co przełoży się na eliminację lub przynajmniej znaczne ograniczenie korków, uciążliwych zwłaszcza w sezonach turystycznych. W efekcie poprawie ulegną zarówno bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, jak i standard życia społeczności lokalnych. Zaawansowanie całej inwestycji szacuje się obecnie na 92%.

Jedna czwarta nowego fragmentu została poprowadzona na łącznie 27 obiektach inżynieryjnych – mostach, wiaduktach i estakadach. GDDKiA podkreśla jednocześnie, że nowy przebieg DK nr 47 nie jest drogą ekspresową – występują tu łuki o mniejszym promieniu, bardziej strome zjazdy i podjazdy, mniejsze odległości pomiędzy węzłami, przystanki autobusowe oraz zjazdy i wjazdy poza węzłami. W efekcie dopuszczalna prędkość będzie nie wyższa niż 100 km/h. Co ciekawe, budowany odcinek w rejonie węzła Obidowa będzie położony ok. 800 metrów nad poziomem morza.

Jak informuje GDDKiA, obecnie najwięcej prac toczy się w rejonie Rdzawki, w której powstają jeszcze ostatnie nasypy w okolicach liczącego 270 metrów długości wiaduktu. Do wybudowania pozostały także połączenia zachodnich jezdni nowej oraz istniejącej trasy. Na pozostałej części nowego odcinka realizowane są już tylko prace wykończeniowe, związane m.in. z montażem ekranów akustycznych i barier energochłonnych, czy obsiewaniem skarp i pasów rozdziału między jezdniami. Co istotne, po zakończeniu realizacji inwestycji dwujezdniowa będzie cała Zakopianka pomiędzy Krakowem a Nowym Targiem. Wartość finansowanej ze środków budżetowych inwestycji opiewa na blisko 995 mln zł.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Droga Wrocław – Lubin coraz bliżej STEŚ

Drogi i autostrady

Droga Wrocław – Lubin coraz bliżej STEŚ

Damian Kelman 04 czerwca 2025

Wkrótce umowa na projekt i rozbudowę DK25

Drogi i autostrady

Wkrótce umowa na projekt i rozbudowę DK25

Damian Kelman 04 czerwca 2025

Startuje modernizacja pogranicza Polski ze Słowacją

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Który wariant rozbudowy układu drogowego na Zakopiance?

Drogi i autostrady

Który wariant rozbudowy układu drogowego na Zakopiance?

Damian Kelman 04 czerwca 2025

Będą nowe drogi wzdłuż Zakopianki

Drogi i autostrady

Będą nowe drogi wzdłuż Zakopianki

Damian Kelman 30 maja 2025

Można budować tunel na zakopiance pod Górą Libertowską!

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Droga Wrocław – Lubin coraz bliżej STEŚ

Drogi i autostrady

Droga Wrocław – Lubin coraz bliżej STEŚ

Damian Kelman 04 czerwca 2025

Wkrótce umowa na projekt i rozbudowę DK25

Drogi i autostrady

Wkrótce umowa na projekt i rozbudowę DK25

Damian Kelman 04 czerwca 2025

Startuje modernizacja pogranicza Polski ze Słowacją

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Który wariant rozbudowy układu drogowego na Zakopiance?

Drogi i autostrady

Który wariant rozbudowy układu drogowego na Zakopiance?

Damian Kelman 04 czerwca 2025

Będą nowe drogi wzdłuż Zakopianki

Drogi i autostrady

Będą nowe drogi wzdłuż Zakopianki

Damian Kelman 30 maja 2025

Można budować tunel na zakopiance pod Górą Libertowską!

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5