Krakowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do Urzędu Gminy Myślenice wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy układu drogowego Zakopianki w Głogoczowie. Jako rekomendowany, wskazano wariant czwarty.
GDDKiA liczy, że DŚU otrzyma w tym roku. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę. Przewidywany termin zakończenia całej inwestycji to koniec obecnej dekady.
Jak wygląda wariant nr 4?
W ramach rozbudowy drogi krajowej nr 7 w Głogoczowie, prace obejmą 4-kilometrowy odcinek. Dodatkowo powstaną dwa węzły.
Pierwszy z nich ma powstać na kilometrowym odcinku pomiędzy kładkami dla pieszych, „czerwoną” i „niebieską”, drugi przy zjeździe na Bęczarkę, w okolicy dobrze kojarzonego przez kierowców zakrętu. Projekt zakłada także powstanie dwóch dodatkowych dróg gminnych o łącznej długości ok. 6 km. Będą one biegły równolegle do zakopianki w miejscu dzisiejszych dróg serwisowych. Na końcu każdej z tych dróg powstaną ronda, które będą rozprowadzać ruch samochodowy na drogi lokalne.
Generalna Dyrekcja chce również wybudować od strony Krzyszkowic nową kładkę dla pieszych, a projekt przewiduje ponadto rozbiórkę starych i postawienie nowych mostów – jednego na Głogoczówce i drugiego na potoku Włosanka.
Rozbudowa DK7 ma przyczynić się do likwidacji trzech lewoskrętów na DK7 w Głogoczowie i zapewnienie bezkolizyjnych połączeń z Zakopianką.
Rozbudowa Zakopianki
Prace prowadzone przy rozbudowie DK7 w Głogoczowie to tylko jeden z elementów modernizacji Zakopianki między Krakowem i Myślenicami dla poprawy bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego w rejonie oraz zwiększenia przepustowości.
W 2024 roku oddano do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Aktualnie budowane są kolejne dwa węzły –w Krzyszkowicach oraz w Myślenicach (na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego). Rozbudowywany jest też układ drogowy w Libertowie.
Zakończenie wszystkich zadań pozwoli za kilka lat korzystać kierowcom z ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań na DK7. Pięć z nich to część realizowanego obecnie programu modernizacji, estakada w Myślenicach została oddana w 2009 roku, a dwa ostatnie – w Mogilanach i Głogoczowie - powstały w ubiegłym wieku.
Dodatkowo, na początku maja tego roku, GDDKiA złożyła wniosek o pozwolenie na budowę węzła w Jaworniku.