Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Małopolska: Zakończono palowanie osuwiska w Kasinie Wielkiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
21-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-05-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Małopolska: Zakończono palowanie osuwiska w Kasinie Wielkiej
fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zakończone zostało palowanie gruntu na osuwisku na drodze krajowej nr 28 w miejscowości Kasina Wielka. Umożliwi to przejście do realizacji kolejnego etapu prac, czyli budowy żelbetowego rusztu, która potrwa miesiąc. Ponowne oddanie uszkodzonego fragmentu do użytku zaplanowano na początek września.

Licząca ok. 350 kilometrów długości droga krajowa nr 28, określana niekiedy mianem trasy karpackiej, przebiega przez obszar województw małopolskiego i podkarpackiego, łącząc Zator i Medykę przez takie miasta, jak Wadowice, Limanowa, Nowy Sącz, Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok i Przemyśl. Pod koniec maja 2023 odcinek DK nr 28 w rejonie miejscowości Kasina Wielka w gminie Mszana Dolna w powiecie limanowskim został całkowicie zamknięty nazajutrz po pojawieniu się pierwszych uszkodzeń wskazujących na powstanie osuwiska.

Szczeliny i pęknięcia, które pojawiły się na liczącym ok. 50 metrów odcinku, początkowo miały 10-20 centymetrów szerokości i długość do 15 metrów. Już po wstrzymaniu ruchu uszkodzenia rozciągnęły się do ok. 100 metrów. Roboty budowlane mające na celu przywrócenie przejezdności feralnego odcinka ruszyły stosunkowo niedawno. Ściągnięto nawierzchnię jezdni i warstwę ziemi o łącznej grubości rzędu 2 metrów, a następnie wbito pionowo w grunt wzdłuż północnej krawędzi osuwiska 25 specjalnych gwoździ o 16-metrowej długości, które zostały połączone zbrojeniem i zabetonowane.

W tak powstałą konstrukcję wbito pod kątem 45 stopni kolejne 24 gwoździe o maksymalnej długości 22 metrów, co umożliwiło stabilizację gruntu i rozpoczęcie palowania. W tym kontekście trzeba podkreślić, że inżynieryjne przygotowanie terenu było konieczne, aby możliwa była bezpieczna i stabilna praca palownicy, której masa wynosi aż 80 ton. Prace w zakresie palowania terenu zostały zakończone w dniu 20 maja.

Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w komunikacie prasowym, w ciągu miesiąca wwierconych i zabetonowanych zostało 96 zbrojonych pali o długości 20 metrów każdy. Długość pali jest podyktowana koniecznością zakotwiczenia w stabilnym podłożu, które znajduje się pod płaszczyzną poślizgu osuwiska, a takową zidentyfikowano na głębokości rzędu 12 metrów poniżej poziomu jezdni. Podziemna konstrukcja została rozłożona na odcinku o długości ok. 100 metrów.

Zakończenie prac w zakresie palowania umożliwi przejście do kolejnego etapu naprawy uszkodzonego odcinka. W ramach trzeciego etapu zaplanowano budowę żelbetowego rusztu w postaci kratownicy, która połączy wszystkie wwiercone pale. Powinna ona potrwać miesiąc. W ramach zadania przewidziano wykorzystanie ok. 260 m3 betonu. Po wybudowaniu rusztu możliwe będzie rozpoczęcie odbudowy uszkodzonego fragmentu drogi. Zaplanowano również zabezpieczenie skarpy na liczącym ok. 120 metrów długości odcinku koszami gabionowymi, czyli metalowymi sześciennymi koszami z siatki wypełnionymi kamieniami. Umożliwi to stabilizację terenu. Zaplanowano także budowę odwodnienia, dzięki któremu wody gruntowe zostaną odprowadzone do przepustu. Odcinek ma zostać ponownie oddany do użytku na początku września.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejny etap rozbudowy DK nr 46 [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Kolejny etap rozbudowy DK nr 46 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 21 maja 2024

Łódzkie. Są oferty na przebudowę DK-42. Najwięcej oczekuje Budimex

Drogi i autostrady

Śląskie. Rusza naprawa przy S1 w Lalikach

Drogi i autostrady

Dolnośląskie. Będą dodatkowe ekrany akustyczne wzdłuż S3

Drogi i autostrady

Podkarpackie: GDDKiA zmodernizuje trzy mosty

Drogi i autostrady

Podkarpackie: GDDKiA zmodernizuje trzy mosty

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kolejny etap rozbudowy DK nr 46 [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Kolejny etap rozbudowy DK nr 46 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 21 maja 2024

Łódzkie. Są oferty na przebudowę DK-42. Najwięcej oczekuje Budimex

Drogi i autostrady

Śląskie. Rusza naprawa przy S1 w Lalikach

Drogi i autostrady

Dolnośląskie. Będą dodatkowe ekrany akustyczne wzdłuż S3

Drogi i autostrady

Podkarpackie: GDDKiA zmodernizuje trzy mosty

Drogi i autostrady

Podkarpackie: GDDKiA zmodernizuje trzy mosty

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5