Wszczęto postępowania o uchylenie Decyzji Środowiskowej do budowy ważnej mazowieckiej drogi prowadzącej do autostrady A2 - tzw. Paszkowianki. Złożył go... sam inwestor, Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Inwestycja, którą próbuje się rozpocząć od 2008 roku, ma kolejne opóźnienie.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie poinformowała o wszczęciu postępowania o uchylenie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach, dotyczącej budowy drogi wojewódzkiej tzw. "Paszkowianki" na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzka nr 719 do autostrady A2 z włączeniem do węzła autostradowego "Pruszków" oraz włączeniem do drogi wojewódzkiej Nr 720 w rejonie przejazdu autostradowego.
Postępowanie prowadzone jest na wniosek... prowadzonego przez samorząd województwa Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Nie codziennie zdarza się, że wniosek o uchylenie decyzji środowiskowej składa sam inwestor. Jak tłumaczy rzeczniczka urzędu marszałkowskiego województwa Marta Milewska, było to konieczne ze względów formalnych. - Z uwagi na nowo rozpoczęty proces inwestycyjny konieczne było złożenie takiego wniosku - stwierdza Milewska.
Dwa "półkowniki" dla Paszkowianki
Jak się okazuje, na wniosek Mazowiecki Zarządu Dróg Wojewódzkich ma w sumie dwie decyzje środowiskowe dla budowy Paszkowianki (z roku 2016 i 2017). Zostały one uzyskane w toku procesu projektowego, który nie zakończył się uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzji ZRID). I RDOŚ prowadzi proces uchylenia dla obu "półkowników" - Obecnie decyzje te nie zostaną w żaden sposób wykorzystane - tłumaczy Milewska.
- Ze względu na brak decyzji ZRID MZDW odstąpiło od umowy zawartej z ówczesnym wykonawcą i w III kwartale 2018 r.
została zawarta nowa umowa z obecnym wykonawcą, który zobowiązał się m.in. do uzyskania nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, na mocy której MZDW będzie mogło uzyskać decyzję ZRID dla budowy „Paszkowianki” na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 719 do autostrady A2 z włączeniem do węzła autostradowego „Pruszków” oraz włączeniem do drogi wojewódzkiej nr 720 w m. Brwinów - przypomina rzeczniczka urzędu marszałkowskiego.
Druga dekada przygotowań trwa
Paszkowianka to droga, która docelowo ma połączyć drogę ekspresową S8 z autostradą A2 odciążając Pruszków, Brwinów czy Milanówek od ruchu, który obecnie odbywa się drogą wojewódzką nr 719. Ma się zaczynać na węźle Paszków drogi ekspresowej S8 (stąd nazwa planowanej drogi).
I etap tej trasy ma prowadzić od skrzyżowania z drogą woj. nr 719 do autostrady A2 z włączeniem do węzła autostradowego Pruszków oraz do drogi woj. nr 720 w m. Brwinów.
W planach jest budowa drogi dwujezdniowej, poprowadzonej w nowym śladzie. Podczas podpisywania umowy na projektowanie, MZDW przewidywał, że prace nad dokumentacją projektową dla tego etapu uda się zakończyć w 2020 roku, a inwestycję zakończyć do roku 2022. Ten termin nie jest już jednak realny -
zdaniem Gazety Wyborczej są co najmniej trzy lata opóźnienia - a to przecież trzecie już podejście do budowy trasy. Dwie poprzednie próby, z 2008 i 2012 roku, nie udały się.
Niedawno kwotą 2 mln zł samorząd woj. mazowieckiego
dofinansował opracowanie dokumentacji II etapu Paszkowianki.