W dobie trwającej wojny w Ukrainie coraz ważniejszą kwestią staje się dostosowanie infrastruktury do potrzeb gospodarczych i militarnych z uwzględnieniem państwa spoza UE. Odpowiedzialni za politykę transportową w rządach kilku krajów Europy podkreślają, że rozszerzenie sieci TEN-T będzie mieć pozytywne konsekwencje dla bezpieczeństwa obywateli.
– W grudniu zeszłego roku Komisja Europejska zadecydowała o wpisaniu do obowiązującej sieci korytarzy transeuropejskich korytarza Trójmorza wraz z odnogami. Oznacza to, że będziemy musieli zrealizować tę inwestycję – mówił podczas konferencji TEN-T International Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Zadeklarował, że na terenie Polski prace zostaną zakończone najpóźniej w 2027 r. Zaznaczył, że Polska przyjmuje na siebie nowe zobowiązania z silnym przekonaniem, że to działanie słuszne. – To, co stało się w zeszłym roku na Ukrainie, jest dowodem na słuszność tezy, że Europa Środkowa musi być dobrze skomunikowana ze sobą – argumentował.
Andreas Carlson, minister infrastruktury i mieszkalnictwa Szwecji, podkreślił, że korytarze europejskie mają duże znaczenie także w kontekście militarnym, bo mogą służyć transportowi wojsk i sprzętu. – Chcemy wzmacniać narodowe bezpieczeństwo dostaw. Naszym celem jest zwiększenie mobilności wojskowej nie tylko w Szwecji, ale w całej Europie – podkreślał.
– Myślę, że komunikacja pomiędzy poszczególnymi częściami Europy powinna być naszym priorytetem. Wreszcie formujemy nowe ramy korytarzy transportowych, które sprawią, że północ i południe kontynentu zbliżą się do siebie – przekonywał Konstantinos Karamanlis, minister infrastruktury i transportu Grecji. Dodał, że największy grecki port obsługuje duży ruch kontenerowy, który jest ważnym hubem pomiędzy Europą a Azją. Krokiem w tym kierunku ma być elektryfikacja greckiej sieci kolejowej.
O planie otwarcia autostrady łączącej Warszawę i Wilno już w ciągu najbliższych dwóch lat mówił natomiast Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Litwy. Wskazywał na dużą potrzebę integracji infrastrukturalnej, w tym energetycznej, państw bałtyckich ze strukturami europejskimi. – Bardzo szczerze mówię, że jesteśmy wyizolowani. Nasza kolej wciąż należy do wschodu, a nie do zachodu – stwierdził. Zapewnił jednocześnie, że Litwa jednoznacznie chce patrzeć na zachód i dopasować do tego swoje uwarunkowania komunikacyjne.
Constantin Gabriel Bunduc, sekretarz stanu w rumuńskim Ministerstwie Transportu i Infrastruktury, przekonywał, że nowy korytarz będzie mieć znaczenie również w kontekście klimatycznym. – Europejskie korytarze umożliwiają uwzględnienie wszystkich gałęzi transportu – zaznaczył, wskazując na wagę ograniczania wpływu przewozów na środowisko. Ocenił jednocześnie, że kraje unijne muszą pozostawać w kontakcie z państwami aspirującymi do członkowstwa we wspólnocie m.in. ze względu na konieczność planowania łańcuchów logistycznych.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszego udziału w nowym korytarzu łączącym trzy morza – zapewnił Yiannis Nicolaides, stały sekretarz w Ministerstwie Komunikacji, Transportu i Pracy Cypru. Zaznaczył, że jego kraj pełni rolę bramy wjazdowej do Europy i dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą morską. – Chcemy zapewnić przepływ dóbr m.in. do i z Azji Środkowej, północnej Afryki i różnych regionów Europy – powiedział.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.