Partner serwisu
Drogi i autostrady

NDI: Anomalie cenowe wymagają nowych rozwiązań

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
12-08-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
NDI: Anomalie cenowe wymagają nowych rozwiązań
fot. NDIZdjęcie ilustracyjne
Ani pandemia COVID-19, ani gwałtownie rosnące ceny materiałów budowlanych nie zachwiały naszej pozycji na rynku – mówi w rozmowie z RI wiceprezes i dyrektor finansowy NDI Szymon Reptowski. Firma osiągnęła to dzięki odpowiedniemu przygotowywaniu ofert w przetargach oraz dbaniu o bezpieczeństwo i motywację personelu. Zdaniem przedstawiciela NDI obecne zabezpieczenia prawno-finansowe dla generalnych wykonawców są jednak niewystarczające.

W bieżącym roku NDI nie tylko kontynuuje realizację inwestycji z lat poprzednich, ale i rozpoczyna nowe zadania (jak np. opisywane przez nas niedawno inwestycje w portach w Pucku i Krynicy Morskiej oraz w terminalu intermodalnym w Swarzędzu). – Portfel zamówień już dzisiaj pozwala stwierdzić, że założenia roku 2021 zostaną zrealizowane. W kontekście pandemii oraz rosnących cen wszystko to brzmi bardzo optymistycznie, jednak wynika ze świadomej strategii ofertowej i kontraktowej Grupy NDI – podkreśla nasz rozmówca.

Ważną częścią owej strategii jest – według wiceprezesa – zróżnicowanie portfela zamówień. Dotyczy ona zarówno podziału na branże, jak i na zamawiających. – Największy wolumen projektów realizowanych przez NDI to obecnie przedsięwzięcia infrastrukturalne. W przyjętej przez Grupę NDI strategii na lata 2021-2025 ta proporcja nie ulega istotnej zmianie, choć jako cel stawiamy sobie dalszy stabilny wzrost przychodów w każdej z branż – mówi Reptowski.

Wzrost cen – potrzebne nowe regulacje

Obserwowane w ostatnim czasie wzrosty cen materiałów nie ominęły także NDI. – W wielu przypadkach kontraktacja, a nawet dostarczenie materiałów zostały domknięte przed obserwowanymi wzrostami cen – przyznaje Reptowski. W przetargach, w których firma składa oferty obecnie, posługuje się aktualnymi cenami. – Natomiast w pozostałych przypadkach wzrost cen określonych materiałów (w tym stali) udaje się niwelować na przykład przez oszczędności na innych asortymentach robót – twierdzi wiceprezes.

Niezależnie od tego – jego zdaniem – rząd powinien pomyśleć o dodatkowych działaniach w celu rozwiązania problemu. – Przy anomaliach cenowych, które obserwujemy obecnie (i obserwowaliśmy już w przeszłości), powinny być wprowadzone mechanizmy zabezpieczające generalnych wykonawców przed koniecznością ponoszenia dodatkowych, niemożliwych do skalkulowania na etapie ofertowania kosztów. Jest to tym bardziej istotne, kiedy weźmiemy pod uwagę okres od złożenia oferty do podpisania umowy z zamawiającym. Pomiędzy tymi dwoma zdarzeniami często mija wiele miesięcy, a nawet kwartałów – przypomina Reptowski.

Najważniejsi są ludzie

Wiceszef NDI podkreśla kluczowe znaczenie zasobów ludzkich, zwłaszcza w kontekście tak poważnych i nieprzewidzianych wyzwań, jak pandemia COVID-19. – To właśnie ludzie, tworzący zespoły projektowe, budują stabilność, bezpieczeństwo i przyszłość firmy. Pandemia, pomimo wprowadzonych środków ostrożności, dotknęła naszych pracowników, jednak determinacja zespołów i ich zaangażowanie pozwoliła NDI realizować projekty w sposób zasadniczo niezakłócony i zgodny z harmonogramami – zapewnia.

– Parafrazując Nielsa Bohra, można powiedzieć, że przewidywanie jest bardzo trudne, zwłaszcza jeśli chodzi o sektor budowlany. Wydaje się jednak, że skala prowadzonych inwestycji przy dodatkowym wsparciu środków pochodzących z UE powinna zapewnić stabilność sektora budowlanego w okresie najbliższych lat – podsumowuje wiceprezes NDI.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

NDI wraca na linię 210

Intermodal i logistyka

NDI wraca na linię 210

inf. pras 30 kwietnia 2022

Coraz bliżej końca prac na węźle DK-86 i DK-81

Drogi i autostrady

Coraz bliżej końca prac na węźle DK-86 i DK-81

inf. pras 28 października 2021

Ważny moment prac na węźle DK86/81 w Giszowcu [film]

Drogi i autostrady

Prace budowlane przy terminalu intermodalnym Clip na półmetku

Drogi i autostrady

NDI: Malownicza linia 210 już użytkowana

Intermodal i logistyka

NDI: Malownicza linia 210 już użytkowana

inf. pras. 28 października 2019

Zobacz również:

NDI wraca na linię 210

Intermodal i logistyka

NDI wraca na linię 210

inf. pras 30 kwietnia 2022

Coraz bliżej końca prac na węźle DK-86 i DK-81

Drogi i autostrady

Coraz bliżej końca prac na węźle DK-86 i DK-81

inf. pras 28 października 2021

Ważny moment prac na węźle DK86/81 w Giszowcu [film]

Drogi i autostrady

Prace budowlane przy terminalu intermodalnym Clip na półmetku

Drogi i autostrady

NDI: Malownicza linia 210 już użytkowana

Intermodal i logistyka

NDI: Malownicza linia 210 już użytkowana

inf. pras. 28 października 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5