W Niemczech trwa debata o wprowadzeniu limitu prędkości na autostradach. Pojawia się pomysł 130 km/h lub 120 km/h – to reakcja na wzrost cen paliw wywołany Rosyjską agresją na Ukrainę, ale pomysł ma już swoje lata. Nowe przepisy miałyby też ograniczyć liczbę ofiar śmiertelnych wypadków oraz ułatwić walkę ze zmianami klimatu.
W Niemczech, w kontekście rosnących cen surowców oraz konieczności redukcji zanieczyszczenia powietrza, nie milkną dyskusje na temat wprowadzenia ograniczenia prędkości na autostradach.
Ministrowie ochrony środowiska niemieckich krajów związkowych wypowiedzieli się jednoznacznie za tym rozwiązaniem. Ostatnie spotkanie odbyło się w maju dolnosaksońskim Wilhelmshaven. Dwa landy, Bawaria i Nadrenia Północna-Westfalia, zaznaczyły w protokole końcowym, że nie uznają do końca sensowności tego ograniczenia i jego znaczenie jest ich zdaniem przeceniane. Do tej pory nie wypowiedzieli się jednak sami ich szefowie, czyli premierzy krajów związkowych. Brak również informacji, do jakiej prędkości miałoby obowiązywać generalne ograniczenie. Jednym z nieoficjalnie faworyzowanych wariantów jest 130 km/h. Ministrowie środowiska są zdania, że w obliczu aktualnej sytuacji rozwiązanie to można by było wprowadzić na próbę i na czas z góry określony. Warto też dodać, że rządząca w Niemczech koalicja nie wpisała projektu takiej ustawy do umowy koalicyjnej – m.in. z uwagi na odmienne w tej kwestii stanowisko liberałów z FDP.
Równocześnie na spotkaniu w Wilhelmshaven jednoznacznie optowano za ustawowym ograniczeniem stosowania biopaliw uzyskiwanych z roślin hodowlanych. W Niemczech 2,4 mln ton produktów spożywczych wykorzystywanych jest do produkcji bioetanolu. Również federalna minister ochrony środowiska Steffi Lemke jest tego zdania. Na całym świecie 175 ton zbóż, czyli 9% całej produkcji, ląduje w baku a nie na talerzu.
Według aktualnych sondaży niemal 70% Niemców opowiada się za limitami prędkości na autostradach. Mniejsza prędkość mogłaby zmniejszyć emisję zanieczyszczeń o 2,6 mln ton CO2 rocznie (przy ograniczeniu do 120 km/h) czy choćby o 1,9 mln ton CO2 (przy prędkości maksymalnej 130 km/h), wynika z analizy Niemieckiego Urzędu Ochrony Środowiska. Według stowarzyszenia ochrony środowiska DUH limit pomógłby także zmniejszyć liczbę ofiar wypadków na autostradach o ok. 400 osób rocznie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.