mg
NIK wskazała, że stwierdzono obszary podwyższonego ryzyka, „które zdaniem NIK mogły istotnie zakłócić przygotowania do organizacji Euro 2012”. Jak wskazuje Izba, największe zastrzeżenia wywołuje niewykonanie lub nierzetelne wykonanie znacznej części zadań powierzonych spółce PL.2012, opóźnienia w budowie stadionu we Wrocławiu i w realizacji 52 ze 127 skontrolowanych zadań inwestycyjnych w stosunku do przyjętych w 2009 r. harmonogramów. Skutkowały one przesunięcie terminów oddania do użytku 36 zadań na okres po rozpoczęciu Euro 2012, tzn. po czerwcu 2012 r.
NIK stwierdziła również duże zagrożenie w odniesieniu do 40 zadań inwestycyjnych, których termin oddania do użytku został przyjęty na okres styczeń – maj 2012 r.
Zdaniem Izby, zarządzający portami lotniczymi w Gdańsku, Warszawie i Wrocławiu podjęli efektywne działania na rzecz zapewnienia finansowania realizowanych zadań inwestycyjnych i działania organizacyjne związane z obsługą ruchu lotniczego podczas Euro 2012.
NIK podkreśla, że nie zostały zrealizowane plany dotyczące modernizacji infrastruktury transportowej zarówno w zakresie przedstawionym UEFA w ofercie w 2006 r. i 2007 r., jak też zakładane w kolejnych latach przygotowań. „Corocznie zmieniany i ograniczany był, w związku z niezapewnieniem finansowania i opóźnieniami w realizacji, zakres zadań” – podała NIK.
Kontrolerzy wskazali, iż konieczne jest przeprowadzenie analizy i modyfikacji przyjętych priorytetów w zakresie rozbudowy i modernizacji transportu lądowego, uwzględniających istotne znaczenie połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem w związku z decyzją Komitetu Wykonawczego UEFA z października 2010 r. Z uwagi na brak możliwości realizacji przed Euro 2012 budowy dróg ekspresowych S-8 i S-5 między wymienionymi miastami, „trzeba rozważyć zapewnienie realizacji przygotowanego przez PKP PLK SA programu rewitalizacji połączeń kolejowych, w efekcie którego skróci się czas przejazdu koleją między ww. miastami” – zaznaczają kontrolerzy NIK.
Jako kluczowe dla Euro 2012 Izba wskazuje konieczność zapewnienia przez resort infrastruktury finansowania realizacji przez PKP PLK programu rewitalizacji połączeń kolejowych między miastami-gospodarzami Euro 2012 oraz kontynuowanie przez GDDKiA działań w celu oddania do użytku autostrad i dróg ekspresowych, w szczególności określanych jako kluczowe lub ważne dla Euro 2012, a także zapewnienie przejezdności do czerwca 2012 r. odcinków autostrad, które nie zostaną oddana do użytku przed mistrzostwami.