Rynek Infrastruktury
Według ministra kilka zastrzeżeń nie może dyskwalifikować całego systemu. – Uważam, że system jest bardzo dobry i będziemy go rozwijać dalej, bo skądś trzeba brać pieniądze na budowę nowych dróg – ocenia Nowak.
Ministerstwo Transportu odniosło się do zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli i przekazało obszerne wyjaśnienia do każdej z uwag. W oświadczeniu zaznaczono, że kontrole wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego nie stwierdziły stanu zagrożenia życia i zdrowia, co sugerował raport NIK.
Wyjaśniono również, dlaczego viaTOLL nie objął jeszcze koncesyjnych odcinków autostrad oraz dlaczego według resortu transportu bramownice można zaliczyć do elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ministerstwo poinformowało również, że toczą się prace nad zlikwidowaniem problemów związanych z wielokrotnym karaniem kierowców za naruszenia we wnoszeniu opłat.
Z kolei operator systemu, firma Kapsch, odpierając zarzuty NIK oznajmiła, że bramownice umożliwiają absolutnie skutecznie naliczać opłaty, natomiast system nakładania kar wynika z obowiązujących przepisów. Kapsch poinformował również, że już wcześniej wiedział o problemach z certyfikatami i zrezygnował ze współpracy z dostawcą i nie zgadza się z opinią NIK, która uważa, że część bramownic jest wykonana z materiałów niespełniających norm wymaganych przy takich inwestycjach.