Adam Piotr Zając
Kołbiel jest niewielką wsią położoną na południowy wschód od Warszawy. Znana jest wszystkim kierowcom jadącym z i do Warszawy drogą krajową numer 17, a także tym, którzy starają się ominąć stolicę drogą krajową numer 50. Leżące na skrzyżowaniu tych tras rondo już dawno przestało pełnić swoje funkcje ze względu na duży ruch. Zgodnie z badaniem Generalny Pomiar Ruchu realizowanym przez GDDKiA w 2010 roku natężenie pojazdów w tym miejscu wynosiło odpowiednio 16,6 tys. pojazdów na drodze numer 17 i 12,5 tys. na drodze numer 50. W dodatku 40 procent pojazdów na drugiej trasie to samochody ciężarowe.
Już niedługo sytuacja poprawi się chociaż w części. Obwodnica Kołbieli jest kawałkiem odcinka Zakręt-Garwolin, który został ujęty w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 z terminem rozpoczęcia inwestycji po roku 2013. Niestety, inwestycja warta około 1,7 mld zł nie ma do tej pory zapewnionego finansowania. Po naciskach społecznych, w tym zorganizowanej przez lubelski oddział „Gazety Wyborczej” akcji zbierania podpisów pod petycją urzędnicy postanowili jej nadać priorytetowe znaczenie. Zastępca dyrektora GDDKiA Zbigniew Miłek, zadeklarował, że niespełna 6-cio kilometrowa obwodnica powstanie jako pierwszy fragment modernizacji drogi krajowej Warszawa – Lublin na Mazowszu. W przybliżeniu nowy dwupasmowy odcinek z bezkolizyjnym skrzyżowaniem z drogą krajową nr 50 ma kosztować 220 mln złotych. Będzie biegł równolegle, na południe do obecnej trasy. Warto pochwalić w tym miejscu samorząd Kołbieli, który dzięki przygotowanym zawczasu planom zagospodarowania przestrzennego uniemożliwił niekontrolowane budowanie domów w rejonie inwestycji.
Niestety wieś Kołbiel potrzebuje jeszcze jednej inwestycji na poziomie krajowym. Droga do Lublina zawsze przebiegała na zachód od miejscowości, natomiast fragment obwodnicy warszawy dla TIRów od Mińska Mazowiecka do Góry Kalwarii przebiega na wskroś całej miejscowości. Jak dowodzą badania, panuje na niej obecnie niewiele mniejsze natężenie ruchu, które z czasem będzie wzrastało. Planuje się, aby ta część obwodnicy okalała wieś od północy, nie wiadomo niestety kiedy miałaby powstać.
Chociaż wraz z przebudową trasy Warszawa-Lublin Kołbiel przestanie kojarzyć się nam z korkami, to wciąż życie we wsi będzie związane z sąsiedztwem zatłoczonej drogi, którą dziennie przejeżdża prawie 5 tysięcy ciężarówek i która posiada tylko po jednym pasie ruchu w każdą stronę.