Rynek Infrastruktury
Polska wciąż jest w budowie, która słono kosztuje. Eksperci oceniają, że 50-100 mln zł powinien kosztować 1 km autostrad budowanych na południu Polski, gdzie występują tereny górzyste oraz na Śląsku, gdzie budowę utrudniają szkody górnicze. Z kolei budowa ekspresowej obwodnicy Warszawy pochłonęła najwięcej. Za 10 km drogi S8 od Konotopy do ulicy Powązkowskiej trzeba było zapłacić 2 mld zł.
Na niemieckich równinach, gdzie warunki są zbliżone do tych pod polską stolicą, koszt 1 km autostrady to 40 mln zł. Budowa 1 km autostrady w Alpach pochłania 100 mln zł za 1 km, czyli o połowę mniej niż warszawska ekspresówka.
Według ekspertów, ważny czynnik, który podnosi koszty budowy dróg w Polsce to mała wiarygodność dokumentacji, jaka jest przygotowywana na zlecenie GDDKiA. Badania wykonywane przez biura projektowe są ograniczane do wymaganego prawem minimum, brak jest szczegółowego rozeznania terenu, a projekty zakładają warunki najtrudniejsze z możliwych.
Niedokładne projekty są wykorzystywane przez wykonawców, którzy domagają się aneksów zapewniających dodatkowe pieniądze za prace, jakie należy wykonać w związku z błędną dokumentacją. Specjaliści szacują, że Polska mogłaby mieć obecnie setki kilometrów dróg więcej, gdyby tylko GDDKiA lepiej dbała o jakość dokumentacji i dokładniej weryfikowała kosztorysy.