Rynek Infrastruktury
System viaTOLL działa od lipca 2011 roku i w początkowej fazie obejmował około 1565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. 1 lipca 2012 roku system rozszerzony został o dodatkowe 325 km dróg, a 12 stycznia 2013 roku – kolejne 140 km.
Zaplanowany na 30 marca 2013 roku trzeci etap rozszerzenia obejmie blisko 160 km, w tym: drogę ekspresową S7 i drogę krajową nr 7 (obwodnicę Elbląga, odcinek: skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1104N – węzeł Raczki - ok. 3,7 km, odcinek węzeł Modlniczka – węzeł Balice I - ok. 3,5 km, odcinek węzeł Raczki – węzeł Elbląg-Wschód - ok. 3,8 km).
Kolejna trasa to droga ekspresowa S8 na 93.6-kilometrowym odcinku od węzła Piotrów do węzła Radziejowice. Opłaty zostaną wprowadzone na drodze ekspresowej S19 od Stobiernej do węzła Rzeszów Wschód na odcinku około 6,9 km.
System zostanie rozszerzony o 11,3 km drogi krajowej nr 4 na obwodnicy Jarosławia. Chodzi o odcinek Tywonia – Tuczempy. Następną drogą będzie DK-79 na odcinku Jaworzno – węzeł Modlniczka o długości około 37,8 km.
Łącznie z wymienionymi wyżej odcinkami, system będzie obejmował około 2190 km. Docelowo, w 2018 roku ogólnopolski system elektronicznego poboru opłat viaTOLL obejmie około 7000 kilometrów autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych.
Wszystkie przychody z systemu trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę sieci drogowej w Polsce oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej.
Na koniec stycznia 2013 roku na koncie Krajowego Funduszu Drogowego zaksięgowano ponad 1,397 mld zł tytułem wpływów z Krajowego Systemu Poboru Opłat.