Partner serwisu
Drogi i autostrady

Odbudowa Ukrainy zostanie pokryta z zamrożonych rosyjskich aktywów? Analitycy sceptyczni

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
11-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Odbudowa Ukrainy zostanie pokryta z zamrożonych rosyjskich aktywów? Analitycy sceptyczni
fot. Pixabay
Wykorzystanie do odbudowy Ukrainy zamrożonych rosyjskich aktywów to mało prawdopodobny scenariusz. Stanowiłby duży cios dla wiarygodności zachodnich instytucji finansowych, a przejęcie pieniędzy oznaczałoby utratę karty przetargowej – ocenili analitycy Pekao S.A.

Rosyjska inwazja na Ukrainę trwa już od prawie 8 miesięcy, a niedawno raport w sprawie strat wojennych opublikował Bank Pekao S.A. powołując się na dane Kijowskiej Szkoły Ekonomii. Do tej pory zostały one oszacowane na prawie 115 miliardów dolarów, a kwota cały czas rośnie po przeprowadzonym w poniedziałek (10 października) przez Rosjan zmasowanym ostrzale ukraińskich miast. To prawdopodobnie zemsta Władimira Putina za wybuch na Moście Krymskim, za czym mogą stać ukraińskie służby specjalne.

Analitycy Pekao S.A. zastanawiają się, skąd wziąć pieniądze na odbudowę Ukrainy i analizują możliwe rozwiązania. Ich zdaniem znalezienie potrzebnych pieniędzy nie będzie łatwe, pomimo znacznego, wynoszącego do tej pory ok. 37 mld euro wsparcia, jakiego państwa zachodnie, w tym Polska, udzielają Ukrainie.

Co z zamrożonymi aktywami?

Część osób sugeruje, że do odbudowy można wykorzystać zamrożone od lutego, warte co najmniej 330 miliardów dolarów aktywa należące do rosyjskiego banku centralnego, rosyjskiego rządu i oligarchów. – Większość z nich ma formę płynnych aktywów finansowych i z technicznego punktu widzenia może być z łatwością spieniężona lub przekazana stronie ukraińskiej. W debacie publicznej wielokrotnie pojawiały się pomysły, aby odbudowa Ukrainy była sfinansowana właśnie w ten sposób. Środki te z nawiązką pokrywają bezpośrednie straty wojenne – zauważyli analitycy, dodając, że to tylko na pozór proste rozwiązanie.

Przedstawiciele Pekao S.A. przypominają, że pieniądze zostały zamrożone, ale nie przejęte. – Brakuje podstawy prawnej dla przejęcia aktywów, zwłaszcza tych dolarowych. Poza tym przejęcie pieniędzy o takiej wartości stanowiłoby duży cios dla wiarygodności zachodnich instytucji finansowych i zbudowanego na nich ładu międzynarodowego – czytamy w raporcie.

Zamrożone pieniądze to karta przetargowa

Kwestie prawne to niejedyny aspekt. Analitycy przypominają, że przejęcie pieniędzy byłoby nieodwracalne, a państwa Zachodu straciłyby ważną kwartę przetargową. – Obecnie Rosja nie jest zainteresowana obroną kursu rubla, ale posiadanie rezerw jest lepsze niż ich nieposiadanie. Prawdopodobnie mogłyby one zostać zaoferowane w zamian za ustępstwa w innych
obszarach – komentują eksperci.

Ich zdaniem trudno też przyjąć, że „większość zamrożonych pieniędzy została zgromadzona w sposób nielegalny, wskutek przestępstwa”. – Wprost przeciwnie, akumulacja rezerw walutowych i środków w funduszach typu SWF jest odzwierciedleniem transakcji zakupu surowców (głównie energetycznych) realizowanych przez lata na podstawie legalnych kontraktów między państwami i między firmami, a także polityki gospodarczej państwa rosyjskiego zakładającej wypracowywanie nadwyżek budżetowych – ocenili analitycy.

Przedstawiciele banku przypominają, że w historii było tylko kilka przypadków przejęcia zamrożonych rezerw walutowych, a ich zakres był ograniczony. Chodzi np. o rekwizycję rezerw afgańskiego banku centralnego po ubiegłorocznym powrocie Talibów. Zgodnie z dekretem prezydenta Joe Bidena część pieniędzy ma zostać przeznaczona na odszkodowania dla ofiar zamachów z 11 września 2001 roku, a część na pomoc humanitarną.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

Czy polski sektor TSL jest gotowy na deglobalizację?

Drogi i autostrady

Czy polski sektor TSL jest gotowy na deglobalizację?

Krzysztof Oflakowski 10 kwietnia 2023

USA i UE razem zrobią biznes na transformacji energetycznej?

Drogi i autostrady

USA i UE razem zrobią biznes na transformacji energetycznej?

Tomasz Elżbieciak, WysokieNapiecie.pl 14 marca 2023

Wiceminister Witkowski: Porty nad Bałtykiem nabierają nowego znaczenia

Intermodal i logistyka

Wielka Brytania pomoże Ukrainie w odbudowie portów i torów

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

Czy polski sektor TSL jest gotowy na deglobalizację?

Drogi i autostrady

Czy polski sektor TSL jest gotowy na deglobalizację?

Krzysztof Oflakowski 10 kwietnia 2023

USA i UE razem zrobią biznes na transformacji energetycznej?

Drogi i autostrady

USA i UE razem zrobią biznes na transformacji energetycznej?

Tomasz Elżbieciak, WysokieNapiecie.pl 14 marca 2023

Wiceminister Witkowski: Porty nad Bałtykiem nabierają nowego znaczenia

Intermodal i logistyka

Wielka Brytania pomoże Ukrainie w odbudowie portów i torów

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5