Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ogromne inwestycje drogowe na Pomorzu. Resort przedstawia plany i finansowanie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
17-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-07-2025
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Ministerstwo Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ogromne inwestycje drogowe na Pomorzu. Resort przedstawia plany i finansowanie
fot. GDDKiA
Ponad 12 miliardów złotych na rozwój infrastruktury drogowej na Pomorzu – tak przedstawiają się plany inwestycyjne rządu i samorządów na najbliższe lata. Obwodnice, nowe odcinki ekspresówek, modernizacje dróg lokalnych i poprawa bezpieczeństwa – to tylko część zadań, które mają diametralnie poprawić jakość komunikacji w regionie. Szczegóły przedstawił resort infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską.

Posłanka Magdalena Sroka złożyła do ministra infrastruktury apelację w sprawie nowych inwestycji drogowych w województwie pomorskim. Zaznaczyła w niej, że pomimo systematycznej poprawy, stan polskich dróg samorządowych wciąż stanowi jedną z podstawowych barier ograniczających wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także jest czynnikiem obniżającym aktywność gospodarczą, inwestycyjną oraz konkurencyjność regionów i poszczególnych ośrodków gospodarczych.

W związku z tym, celem jej zapytania było poznanie, jakie są obecnie realizowane i planowane inwestycje drogowe w województwie, a także jakie środki zostały przewidziane w budżecie państwa oraz programach unijnych na te zadania.

Najważniejsze drogi w budowie

Na zapytanie odpowiedział sekretarz stanu w resorcie – Stanisław Bukowiec. Na wstępnie zwrócił uwagę, że podstawową cechą kształtowania sieci dróg krajowych jest zapewnienie właściwych połączeń międzyregionalnych w skali kraju.

– Dostępność komunikacyjna wewnątrz regionów powinna być zapewniona poprzez sieć dróg wojewódzkich połączonych funkcjonalnie z ponadregionalną siecią dróg krajowych oraz dróg powiatowych i gminnych. Resort infrastruktury wraz z zarządcą dróg krajowych - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad realizuje swoje zadania przy pomocy 16 oddziałów w poszczególnych województwach. Każdy Oddział jest odpowiedzialny za całą sieć dróg krajowych w swoim województwie i sieć ta nie jest podzielona na powiaty – objaśnił.

Jeśli chodzi o konkretne zadania, przypomniał, że na terenie województwa pomorskiego w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.) na etapie realizacji jest budowa odcinka drogi ekspresowej S7 – Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (część obwodnicy została udostępniona w czerwcu tego roku), a także budowa odcinka S6 Słupsk – Bożepole Wielkie.

Łącznie te drogi będą miały ponad 110 km długości, a koszt inwestycji obecnie szacowany jest na ok. 5,7 mld zł. W obu przypadkach podpisano umowy na dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wkład na budowę obwodnicy to 1,065 mld zł, a na S6 – 1,437 mld zł.

Równie ważne i kosztowne są inwestycje w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-30, gdzie planowane są budowy obwodnic: Człuchowa (w ciągu DK22 i 25), Słupska i Kobylnicy (DK21), Starogardu Gdańskiego (DK22) oraz Sztumu (DK55) o łącznej długości 56,7 km, a ich przewidywany koszt to ok. 1,59 mld zł.

Stanisław Bukowiec wspomniał również o planowanej budowie Drogi Czerwonej w Gdyni, która jest istotna m.in. dla Portu Gdynia, a także drogi krajowej nr 69 na odcinku Lubiatowo – S6 (droga do elektrowni jądrowej) o łącznej długości 35,1 km. W tym przypadku koszty szacuje się na prawie 5 mld zł.

Rozbudowa i poprawa bezpieczeństwa na Pomorzu

Wiceminister przedstawił również inwestycje drogowe realizowane na istniejącej sieci dróg w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku. W planach są takie zadania jak: rozbudowa węzła Nieżychowice w ciągu DK22, rozbudowa DK22 na odcinkach Czersk – Czarna Woda, Czarna Woda – Zblewo, Malbork – Królewo, rozbudowa skrzyżowania w ciągu DK22 w Gnojewie wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego na odcinku Gnojewo Cisy, budowa ścieżki pieszo rowerowej na DK20 na odcinku Hopowo – Borcz oraz wzdłuż DK55 na odcinku Malbork – Sztum, a także zadania dla poprawy bezpieczeństwa czy zwiększenia komfortu jak np. poprawa BRD na DK7 w Lniskach czy na przejściach dla pieszych na DK91 Miłobądz – Narkowy lub budowa ekranów akustycznych w ciągu S6 w okolicach węzła Matarnia w Gdańsku.

Koszt planowanych zadań ma wynieść niecałe pół miliarda zł, a dokładniej 473,8 mln zł.

W realizacji są natomiast inne zadania, takie jak rozbudowa DK25 Człuchów – granica województwa, rozbudowa DK22 Zblewo – Sucumin i Królewo – granica województwa czy poprawa BRD na skrzyżowaniach na DK22, gdzie łączny koszt prowadzonych zadań to ok. 516,4 mln zł.

Bukowiec przypomniał przy tym, że w 2022 roku przyjęty został wspomniany wieloletni Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku, który jest pierwszym średniookresowym dokumentem zapewniającym w długoletniej perspektywie finansowej środki na kompleksowe utrzymanie sieci dróg krajowych w rozbiciu na poszczególne lata.

– Źródłem finansowania Programu jest budżet państwa, więc środki przeznaczone na realizację zadań drogowych są przyznawane w ramach corocznych limitów finansowych ustawy budżetowej. Środki z budżetu państwa przeznaczane są na wszystkie drogi krajowe w Polsce, nie na poszczególne województwa. Limit wydatków PWKSD na lata 2023 – 2030 to 58,3 mld zł. Limit ten obejmuje nie tylko inwestycje, ale wszystkie zadania drogowe, w tym poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, bieżące utrzymanie sieci drogowej, remonty oraz wydatki administracyjne GDDKiA – wytłumaczył sekretarz stanu, dodając, że w kwestii związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych w Ministerstwie Infrastruktury w latach 2021 - 2024 został opracowany i zrealizowany Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.

Co z drogami lokalnymi?

Na koniec przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury odniósł się do dróg lokalnych, zaznaczając, że na wsparcie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego znajduje się Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.

Na realizację zadań powiatowych i gminnych polegających na budowie, przebudowie i remoncie dróg powiatowych i gminnych w województwie pomorskim w 2025 r. przeznaczono środki w łącznej kwocie 115 574 tys. zł., w realizacji jest 66, w tym: 19 na drogach powiatowych, 47 na drogach gminnych. Podział na powiaty rozkłada się następująco:

  • powiat bytowski, dofinansowanie w kwocie 687 tys. zł, na realizację 1 zadania powiatowego;
  • powiat chojnicki, dofinansowanie w kwocie 11 786 tys. zł, na realizację 1 zadania powiatowego oraz 6 zadań gminnych;
  • powiat człuchowski, dofinansowanie w kwocie 1 805 tys. zł, na realizację 1 zadania powiatowego;
  • powiat gdański, dofinansowanie w kwocie 14 096 tys. zł, na realizację 5 zadańpowiatowych oraz 5 zadań gminnych;
  • powiat kartuski, dofinansowanie w kwocie 7 815 tys. zł, na realizację 2 zadańpowiatowych oraz 4 zadań gminnych;
  • powiat kościerski, dofinansowanie w kwocie 3 343 tys. zł, na realizację 2 zadań powiatowych oraz 6 zadań gminnych;
  • powiat kwidzyński, dofinansowanie w kwocie 9 356 tys. zł, na realizację 1 zadaniapowiatowego oraz 2 zadań gminnych;
  • powiat lęborski, dofinansowanie w kwocie 1 055 tys. zł, na realizację 2 zadań gminnych;
  • powiat malborski, dofinansowanie w kwocie 9 557 tys. zł, na realizację 3 zadań gminnych;
  • powiat nowodworski, dofinansowanie w kwocie 200 tys. zł, na realizację 1 zadania gminnego;
  • powiat pucki, dofinansowanie w kwocie 9 163 tys. zł, na realizację 2 zadań powiatowych oraz 5 zadań gminnych;
  • powiat słupski, dofinansowanie w kwocie 4 552 tys. zł, na realizację 2 zadań powiatowych oraz 2 zadań gminnych;
  • powiat starogardzki, dofinansowanie w kwocie 6 662 tys. zł, na realizację 1 zadania powiatowego oraz 4 zadań gminnych;
  • powiat wejherowski, dofinansowanie w kwocie 19 166 tys. zł, na realizację 4 zadań gminnych.

Ponadto województwo pomorskie realizuje inne zadania dofinansowane ze środków RFRD. Są to m.in. zadania obwodnicowe, takie jak: budowa obwodnicy Kartuz – etap II, budowa zachodnia obejścia drogowego miasta Chojnice, budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 231 na odcinki od Skórcza do węzła autostrady A1 Kopytowo – etap I Skórcz – Mirotki.

Poza tym są to zadanie wojewódzkie, polegające na poprawie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na drogach wojewódzkich.

Stanisław Bukowiec przypomniał na koniec, że w budżecie państwa tworzy się rezerwę na uzupełnienie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, a w 2025 roku z tego źródła wsparcie uzyskają takie inwestycje jak m.in. przebudowa mostu w Kamionce nad rzeką Brdą, rozbiórka i budowa mostu na rzece Wietcisa w Lubieszynie, remont Al. Niepodległości w Sopocie, przebudowa ul. Czarny Dwór w Gdańsku czy budowa obwodnicy dzielnicy Witomino w Gdyni – etap I.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Autostrada A2. Będzie remont na węźle Poznań Luboń

Drogi i autostrady

Autostrada A2. Będzie remont na węźle Poznań Luboń

inf. pras./red. 17 lipca 2025

Portfel zamówień Mirbudu przekroczył 8 mld zł

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Trzy węzły obwodnicy Trójmiasta z programami inwestycji

Drogi i autostrady

Trzy węzły obwodnicy Trójmiasta z programami inwestycji

Damian Kelman 16 lipca 2025

Niecałe 3 mld zł na lokalne drogi w 2026 roku

Drogi i autostrady

Co z zachodnią obwodnicą Kolna? Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Autostrada A2. Będzie remont na węźle Poznań Luboń

Drogi i autostrady

Autostrada A2. Będzie remont na węźle Poznań Luboń

inf. pras./red. 17 lipca 2025

Portfel zamówień Mirbudu przekroczył 8 mld zł

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Trzy węzły obwodnicy Trójmiasta z programami inwestycji

Drogi i autostrady

Trzy węzły obwodnicy Trójmiasta z programami inwestycji

Damian Kelman 16 lipca 2025

Niecałe 3 mld zł na lokalne drogi w 2026 roku

Drogi i autostrady

Co z zachodnią obwodnicą Kolna? Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5