Partner serwisu
Drogi i autostrady

Osiński: Zerwanie umowy na rozbudowę bramek na A4 słuszne, ale…

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
14-05-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Osiński: Zerwanie umowy na rozbudowę bramek na A4 słuszne, ale…
Jacek Osiński, ekspert ZDG TOR fot. Włodzimierz Włoch
– Decyzję GDDKiA o odstąpieniu od realizacji rozbudowy bramek na autostradzie A4 i utratę około 8 mln zł należy uznać w globalnym rozrachunku za właściwą ale jednocześnie jako wcześniejszą niekompetencję osób podejmujących poprzednio decyzję w tej sprawie – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Jacek Osiński, ekspert ds. infrastruktury drogowej w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Ekspert przyznaje, że do tej pory Polska nie wprowadzała obecnych na rynku, znacznie nowocześniejszych, tańszych i przyjaznych kierowcom elektronicznych rozwiązań z zakresu poboru opłat za przejazd drogami.

 

– Budowa manualnych punktów poboru opłat to ogromne dodatkowe koszty w postaci choćby wykupu gruntów na ich lokalizację, położenie setek ton betonu, wyposażenie w sprzęt czy kolejne rozbudowywanie systemu – przypomina Jacek Osiński.

 

Ekspert wyjaśnia, że wszędzie tam, gdzie pobór manualny już się odbywa lub poczyniono jakieś kroki do jego uruchomienia w przyszłości, skala wydatków Państwa przekroczyła już kwotę 1,2 mld zł. – Podjęcie jednak decyzji o przejściu na system elektronicznego poboru opłat od samochodów do 3,5 tony, z wykorzystaniem istniejącej przecież infrastruktury poboru opłat od pojazdów cięższych, pozwoli zaoszczędzić aż 1,5 mld zł kosztów budowy i rozbudowy placów poboru opłat – zaznacza.

 

Osiński dodaje, że do korzyści w postaci zaoszczędzonych pieniędzy należy dodać te, które osiągną kierowcy dzięki bardziej płynnej jeździe i krótszemu czasowi przejazdu. – Dzisiaj mamy już do czynienia z tworzeniem się korków na bramkach w weekendy, w miesiącach wakacyjnych, a nawet w porze przejazdów w godzinach szczytu, zwłaszcza tam, gdzie autostrada stanowi obwodnice miast (przykład A4) – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” ekspert ZDG TOR.

 

Na początku tygodnia okazało się, że GDDKiA zerwała umowę z konsorcjum, które miało rozbudować bramki na autostradzie A4 z Wrocławia do Legnicy. Wobec zapowiedzi o likwidacji manualnego systemu poboru opłat i zastąpieniu go systemem w pełni elektronicznym, inwestor zdecydował, że zapłata kary umownej w wysokości 10 procent zamówienia, czyli 8 mln zł, będzie rozwiązaniem korzystniejszym niż kontynuowanie rozbudowy bramek, które w ciągu kilku lat zostałyby ostatecznie zdemontowane.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5