Kamień milowy na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. W środę przed południem maszyna TBM „Karpatka” zakończyła drążenie pierwszej nawy tunelu, przebijając się przez ostatnie warstwy górotworu.
Ten odcinek S19 realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Umowa na 2,2 mld zł została podpisana w lipcu 2020 roku.
– Jesteśmy świadkami historycznej chwili. Momentu, w którym tarcza „Karpatka” za chwilę przebije północną ścianę wzgórza Grochowiczna, jednocześnie kończąc ostatni etap budowy pierwszej części tunelu na drodze ekspresowej S19. To jest ten moment, który jest nie tylko kolejnym krokiem w drodze do budowy tunelu, ale też jest symbolem współpracy, determinacji, zaangażowania wszystkich, którzy pracują na tej bardzo trudnej budowie. Jest tu konstrukcja będąca jedną z najbardziej spektakularnych, jeśli chodzi o inwestycje w województwie podkarpackim, ale to jest także nadrabianie zaległości, spełnianie marzeń o wygodnych i szybkich drogach w tej części Polski. To również przykład dla innych części naszego państwa, że dobra współpraca i poświęcenie dużych środków finansowych daje przykład, którym możemy się chwalić w całej Europie – powiedział chwilę przed wydrążeniem tunelu minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
„Karpatka” zobaczyła światło dzienne! 🚇⛰️
Na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica nastąpił historyczny moment. Maszyna TBM „Karpatka” zakończyła drążenie pierwszej nawy tunelu, przebijając się przez ostatnie warstwy górotworu. @GDDKiA@MI_GOV_PL… pic.twitter.com/7ZPvkYjPy8
Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Hala wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. 10 połączonych tubingów tworzy pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni.
Karpatka ma 114 metrów długości i 15,16 metrów średnicy. Jej waga to 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia. Maszyna przejdzie ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. Czas potrzebny na wydrążenie jednej nawy tunelu to ok. 9 miesięcy (przy sprzyjających warunkach). Następnie maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu.
W trakcie drążenia tunelu, wykonawca napotkał problem. W lipcu 2023 roku, podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody, stwierdzono ulatnianie się gazu, który pojawił się w dwóch z 44 otworów studziennych. W celu zapewnienia bezpieczeństwa personelowi pracującemu na budowie, wykonawca wstrzymał prace związane z próbnym pompowaniem oraz wierceniem pozostałych studni. Przy użyciu odpowiedniego sprzętu potwierdzono w pobranych próbkach gazu obecność metanu. Pobrano także próbki do badań laboratoryjnych, które również potwierdziły obecność metanu w wodzie.
W związku z wykryciem metanu koniecznie było odpowiednie przygotowanie maszyny TBM do pracy w warunkach metanowych. Po analizach przeprowadzonych przez ekspertów z zakresu górnictwa, w ramach doposażenia maszyny, konieczne było m.in. zamontowanie systemu czujników wykrywających obecność metanu na etapie drążenia tunelu oraz montaż zmodyfikowanego systemu wentylacji o zwiększonej wydajności umożliwiającego przewietrzanie tunelu i niedopuszczenie do gromadzenia się metanu wewnątrz wyrobiska. Niezbędna była także wymiana części podzespołów na urządzenia mogące pracować w stwierdzonych warunkach.
Budowa S19
Tunel drążony przez Karpatkę będzie częścią odcinka drogi ekspresowej o długości ponad 10 km w przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów i inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
Wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.