Rynek Infrastruktury
Słabe wykorzystanie intermodalu
– Przewozy intermodalne to najbardziej obiecujący produkt i spodziewamy się, że jego rozwój będzie dynamiczny – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Adam Purwin, prezes PKP Cargo. Nie ukrywa jednak, że poziom konteneryzacji w Polsce jest wciąż sześciokrotnie niższy niż w Unii Europejskiej, a Polska w sposób śladowy korzysta z tego rodzaju transportu.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest między innymi słaby stan infrastruktury oraz brak odpowiedniej skali przewozów intermodalnych. – One są efektywne w sytuacji, gdy mamy stałe odjazdy pociągów, regularne połączenia – wyjaśnia Purwin.
Kolej wygra z drogami?
– Oczekujemy skokowego wzrostu rynku wraz z poprawą stanu infrastruktury i zwiększeniem przepustowości polskich portów. Widzimy potencjał w intensyfikacji korytarza północ – południe. Jest to ten biznes, w który będziemy inwestować. To biznes, który będzie się w Polsce rozwijał, głównie ze względu na położenie, politykę transportową UE, ze względu na to, że jest to tańszy i wygodniejszy sposób transportu kontenerów – wylicza prezes PKP Cargo.
Adam Purwin dodaje, że impulsem do wzrostu wykorzystania kolei w przewozach intermodalnych może stać się rozszerzanie zasięgu systemu viaTOLL na kolejne setki kilometrów dróg w Polsce. Precyzuje, że ogranicza to transport samochodowy z racji wysokich kosztów, jakie muszą ponieść przewoźnicy korzystający z dróg.
– My ostatnie lata przegraliśmy z przewozami samochodowymi, natomiast oczekujemy, że zmiany związane z infrastrukturą pozwolą nam skutecznie konkurować z przewozami samochodowymi – oznajmia prezes Purwin.
PKP Cargo inwestuje w intermodal
Spółka PKP Cargo podejmuje już działania mające na celu zwiększenie jej konkurencyjności w przewozach intermodalnych. W 2013 roku zakupiła 330 platform kontenerowych, z czego 140 jest już wykorzystywanych. Ponadto, rozważane są inwestycje w zwiększenie liczby lokomotyw wielosystemowych, co pozwoli sprawnie obsługiwać rynki zagraniczne.
– Rozpoczęliśmy obsługę spółki PCC Intermodal ito jest historyczne wydarzenie w naszej firmie. Jesteśmy na tym rynku coraz bardziej sprawni i rozwój tego rynku realizujemy poprzez dedykowaną spółkę Cargosped – informuje prezes.
Adam Purwin wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że PKP Cargo zamierza lepiej wykorzystać swoją bazę terminalową. – Uruchomiliśmy terminal intermodalny Poznań-Franowo, który zaczyna działać operacyjnie. Rozważamy zasadność budowy kolejnych terminali, patrzymy na okolice Wrocławia, gdzie halę ma otwierać Amazon. To może być ważny punkt na mapie transportu intermodalnego – oznajmia prezes PKP Cargo.