Częścią modernizacji kolejowej „Zakopianki” będzie budowa nowych dróg zbiorczych w gminie Raba Wyżna. Cel to zrekompensowanie mieszkańcom likwidacji części przejazdów kolejowych. PKP PLK udzieliły wartego ponad 10 mln zł zamówienia na związane z tym prace firmie ZUE.
Na początku marca zarządca infrastruktury kolejowej udzielił z wolnej ręki zamówienia na inwestycję w południowej Małopolsce. Wykonawcą prac o wartości netto przekraczającej nieco 10,3 mln zł została firma ZUE. Nie byłoby w tym niczego nadzwyczajnego, gdyby nie zakres prac, na który składają się wyłącznie roboty drogowe. Inwestor oczekuje budowy i przebudowy dróg zbiorczych w rejonie stacji Raba Wyżna oraz w Sieniawie.
Przejazdów będzie trochę mniej
– Budowa nowych dróg jest związana z likwidacją części przejazdów drogowo-kolejowych na linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane – wyjaśnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. Jak wylicza, na terenie gminy Raba Wyżna na 11-kilometrowym odcinku linii kolejowej droga przecina tory w aż 32 miejscach. Z opisu przetargu wynika jednak, że liczba ta zmniejszy się dość nieznacznie – skrzyżowań pozostanie aż 27. Likwidacji mają ulec przejazdy w km: 5,177, 5,816, 11,221, 11,654 i 11,820.
Nasza rozmówczyni nie odpowiedziała na pytania o to, czy zarządca infrastruktury ma prawny obowiązek budowy dróg w razie likwidacji przejazdów. Nie sprecyzowała też, czy likwidacja skrzyżowań z drogami wpłynie na koszty utrzymania linii po modernizacji. – PKP PLK SA dostosowują ilość skrzyżowań na styku drogi z torem do niezbędnych potrzeb, aby podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. To wymaga budowy dróg równoległych dla zapewnienia komunikacji na terenach graniczących z linią kolejową – informuje tylko.
Jedynym kryterium udzielenia zamówienia była cena. Budowę i przebudowę dróg ZUE zamierza zlecić podwykonawcy.
Kiedy Podłęże – Piekiełko?
Modernizacja ciągu linii 97, 98 i 99 rozpoczęła się w roku 2017. Obecnie pociągi nie kursują – trwa kolejna przerwa w ruchu między zimowym a letnim sezonem turystycznym. Zakończenie prac
zaplanowano na grudzień bieżącego roku. Warta ponad 1,1 mld zł netto inwestycja została dofinansowana przez Unię Europejską (Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”).
Efektem ma być czas przejazdu najszybszych pociągów Kraków – Zakopane rzędu dwóch godzin. Jego dalsze skrócenie może być trudne ze względu na górski charakter i kręty przebieg linii.
Gamechangerem może okazać się dopiero
budowa linii Podłęże – Piekiełko.