mj
Przyjęta w sierpniu 2013 roku strategia rozwoju województwa podkarpackiego jest w praktyce aktualizacją innego dokumentu strategicznego obejmującego lata 2007-2020. Dużą rolę w pracy nad nową strategią odgrywały fundusze unijne oraz rola jaką Komisja Europejska przypisuje międzynarodowej sieci TEN-T. – Strategia ta jest dokumentem planistycznym. Trudności wynikające z realizacji inwestycji w ramach wykonawstwa oraz rozliczania projektów będą typowe jak dla prac budowlanych przy budowie nowych dróg, modernizacji i remontów – wyjaśnia Lesław Kornak z podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego.
Jak przekonują autorzy strategii rozwoju województwa podkarpackiego powiązanie planów rozwoju z projektami realizowanymi na poziomie krajowym i europejskim „wpłyną znacząco na poprawę dostępności zewnętrznej regionu, jego stolicy – Rzeszowa oraz ośrodków subregionalnych (Krosna, Mielca, Przemyśla, Stalowej Woli i Tarnobrzega)”. Jednak obok rozbudowy sieci drogowej Podkarapacie planuje również dywersyfikację systemu transportowego oraz rozbudowę węzłów intermodalnych, łączących ze sobą sieć drogową i kolejową. Dodatkowo planowana jest rozbudowa przejść granicznych, która ma poprawić warunki wymiany handlowej, szczególnie ważnej dla regionów przygranicznych.
Obecnie trwają prace dotyczące doboru poszczególnych projektów realizowanych w ramach strategii. Cały czas nie wiadomo, które inwestycje regionalne uzyskają dofinansowanie. – Urząd Marszałkowski przygotowuje listy projektów o szczególnie ważnym znaczeniu dla Podkarpacia w zakresie infrastruktury komunikacyjnej tj. drogowej jak i kolejowej do możliwej realizacji w perspektywie 2014-2020. Alokacje środków nie są jeszcze ostateczne – mówi portalowi "RynekInfrastruktury.pl" Kornak, dodając, że trudność tkwi w tym, że wszystkie inwestycje są ważne dla rozwoju regionu.
Urząd Marszałkowski przygotował już wstępny plan finansowania strategii. Część zadań realizowanych w perspektywie 2014-2020 przy współudziale środków unijnych finansowane maja być z programów krajowych tj. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Program Operacyjny Polski Wschodniej oraz Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego.
Jednym z głównych wyzwań stojących przed władzami wojewódzkimi przy realizacji zintegrowanej strategii rozwojowej jest koordynacja działań na poziomie gmin i powiatów. Jak jednak zapewnia Lesław Kornak, Podkarpacie wypracowało odpowiednie formy współpracy przy realizacji dodatkowych przedsięwzięć. – Odnośnie dotychczasowej pozytywnej współpracy pomiędzy województwem a powiatami i gminami świadczy zrealizowanie RPO WP na lata 2007-2013. Obecnie współpraca wymienionych jednostek JST jest kontynuowana przy ZIT (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) jak i ROF (Rzeszowskim Obszarze Funkcjonalnym) – tłumaczy dyrektor – Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego.