Stała przeprawa drogowa pod Świną w Świnoujściu oraz tunel w ciągu drogi ekspresowej S3 między Bolkowem i Kamienna Górą to dwa ważne obiekty podziemne realizowane przez PORR. Na budowie pierwszego nie udało się uniknąć komplikacji związanych z pandemią COVID-19. Z kolei na dolnośląskim placu budowy więcej niepokojów budzi sytuacja rynkowa związana z wojną.
– Przez cały rok 2021 mieliśmy problem z rosnącymi cenami materiałów budowlanych, ale na początku tego roku ten trend zaczął wygasać i ostatecznie perspektywy na cały 2022 r. były jeszcze niedawno całkiem dobre. Oczywiście w dniu rosyjskiej agresji na Ukrainę to wszystko legło w gruzach i dzisiaj sytuacja jest zupełnie inna –
mówił kilka dni temu Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR. Trudna sytuacja na rynku sprawia, że pojawiają się problemy z dostawami materiałów. Spytaliśmy więc o dwie najważniejsze inwestycje tunelowe realizowane przez PORR. W Świnoujściu będzie opóźnienie spowodowane przez COVID zaś na S3 firma obawia się problemów z dostawami niektórych podzespołów. Obecnie prace prowadzone są bez przeszkód na obu kontraktach.
Tunel pod ŚwinąTunel pod Świną to kluczowa inwestycja dla Świnoujścia. Stała przeprawa zastąpi funkcjonującą przez lata przeprawę promową łączącą dwie części miasta. W sumie powstaje 3 km dróg, w tym tunel o długości 1,8 km. – Świnoujście nie jest obciążone sytuacją wojenną – mówi Piotr Kledzik, prezes PORR, która wspólnie z firmą Gülermak realizuje inwestycję. – W przypadku tego kontraktu mieliśmy poważne problemy wywołane przez Covid i opóźnienia dostaw. Później niż zakładaliśmy dotarła do nas też maszyna do drążenia tunelu, ale ona była produkowana w Wuhan więc to chyba nikogo specjalnie nie powinno dziwić – dodaje przedstawiciel wykonawcy.
Potem pojawiły się jeszcze niewielkie problemy z rozwiązaniem, w którym wykorzystano mrożenie gruntów.
Wiadomo, że miedzy innymi z uwagi na opóźnioną dostawę tarczy produkowanej w miejscu gdzie rozpoczęła się pandemia, otwarcie tunelu nie nastąpi tak jak planowano pierwotnie w tym roku, lecz na początku przyszłego. – Na dzisiaj roboty idą pełną parą. Pracujemy w tunelu z wykorzystaniem prefabrykatów i to nam pozwala na elastyczność – mówi Piotr Kledzik, który podkreśla jednocześnie dobrą współpracę z zamawiającym. – Z inwestorem rozmawiamy i szukamy takiej formuły, która wszystkich usatysfakcjonuje. Musimy też rozwiązać pewne kwestie związane z wydobywanym urobkiem, ale współpraca jest bardzo dobra, więc raczej dojdziemy do porozumienia. Jak na kłopoty wywołane przez Covid uważam, że poszło nam z tym kontraktem w takich warunkach świetnie – ocenia.
Inwestorem w tym przypadku jest miasto Świnoujście, a rolę inwestora zastępczego pełni GDDKiA Szczecin.
Co z tunelami na S3?Na Dolnym Śląsku z kolei PORR jest wykonawcą inwestycji tunelowej na jednym z dwóch odcinków S3 prowadzących do granicy z Czechami – mowa o fragmencie od Kamiennej Góry do Bolkowa. Na trasie liczącej ok. 16 km powstają w sumie dwa tunele, z których dłuższy ma mieć 2,3 km, natomiast krótszy 300 m. W czasie pandemii budowa nie stanęła. – Na S3 udało się nam pod koniec lutego przebić oba tunele. W tej chwili zajmujemy się ich wyposażaniem we wnętrzu – informuje prezes firm PORR. – Niestety obawiam się tej fazy prac – dodaje prezes.
Wyzwaniem będą wszystkim materiały. – Mamy tutaj do zamontowania wentylatory czy urządzenia elektroniczne potrzebujące ogromnych ilości kabla miedzianego. Większość z nich jest już zakontraktowana, ale czy zostaną wykonane i dostarczone na czas to stoi teraz pod znakiem zapytania. Już teraz mamy problemy z otrzymaniem zamówionych elementów wykonanych z aluminium – stwierdza prezes.
Dłuższy tunel powstaje pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, krótszy w pobliżu miejscowości Gostków. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku plus pas awaryjny, a każda jezdnia będzie poprowadzona w odrębnej nawie. Razem z odcinkiem od Bolkowa do Kamiennej Góry domknie ekspresowe połączenie drogowe od portów morskich Szczecin – Świnoujście do granicy z Czechami.