Rynek Infrastruktury
– Przystępując do realizacji kontraktu, każdy z członków konsorcjum posiadał odpowiednio przygotowane zespoły ludzkie i sprzętowe, które realizowały dotychczas jedne z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat, czyli m.in. odcinki autostrady A4 Brzesko – Wierzchosławice, Dębica Pustynia – Rzeszów Zachodni, Rzeszów Zachód – Rzeszów Centralny, Jarosław – Radymno. Dzięki temu pierwsze prace rozpoczęły się już kilka dni po podpisaniu umowy z GDDKiA w Krakowie i protokolarnym przejęciu placu budowy. Były nimi w głównej mierze remonty dróg lokalnych, które uległy zniszczeniu we wcześniejszym etapie realizacji – wyjaśnia Wojciech Majdyś, zastępca dyrektora kontraktu z Budimeksu.
Majdyś dodaje, że w celu wykonania prac w tak krótkim okresie zaangażowano dwie niezależne wytwórnie mas bitumicznych, w tym jedną nowo wybudowaną w m. Jaźwiny. – To pozwoliło na ułożenie już w roku 2013 około 165 tys. ton masy, co stanowiło blisko 25 procent ogólnej ilości mieszanek mineralno-asfaltowych – dodaje zastępca dyrektora kontraktu.
Największym wyzwaniem dla wykonawcy było i jest zakończenie budowy estakady E-118 o długości 1351 m nad rzeką Wisłoka. Prace na obiekcie zostały, bowiem przerwane przez poprzedniego wykonawcę, w bardzo niekorzystnym etapie jej realizacji. – Jednakże pomimo takiego stanu rzeczy, planujemy udostępnić w pierwszej kolejności dla ruchu publicznego estakadę prawą wraz z całym odcinkiem drogowym (ruch po niej prowadzony będzie dwukierunkowo), a po zrealizowaniu programów naprawczych na estakadzie lewej wprowadzić docelową organizację ruchu – wyjaśnia Wojciech Majdyś.
Ciekawym etap realizacji jest niemal 3-kilometrowy odcinek autostrady z jezdnią umożliwiającą jego wykorzystanie jako pasa startowego dla lotnictwa wojskowego. Droga szeroka na 26 m, bez pasa rozdziału jest przecięta na całej długości rozbieralnymi betonowymi barierami. W sytuacjach najwyższej gotowości będzie mogła służyć potrzebom wojskowym. Na obu końcach odcinka umiejscowiono punkty postoju samolotów, umożliwiające swobodne kołowanie.
Autostrada w przebiegu objętym kontraktem obejmuje dwie jezdnie po dwa pasy w obie strony o szerokości 10,5 m, 3-metrowych pasach awaryjnych, 1,25-metrowych poboczach i 11-metrowym pasie rozdziału. Docelowo autostrada będzie posiadała po trzy pasy ruchu w obie strony. Na etapie projektowym przewidziano konstrukcję nawierzchni o nacisku 115 kN dla obciążenia ruchem w okresie 20 lat eksploatacji: dla samochodów ciężarowych bez przyczep – 1310 p/dobę oraz z przyczepami – 7370 p/dobę, o warstwie ścieralnej wykonanej z mieszanki mineralno-asfaltowej i warstwie wiążącej i górnej warstwie podbudowy z betonu asfaltowego.
Jezdnie autostrady to 590 tys. ton masy, z czego wykonano już ponad 470 tys. ton, na drogach dojazdowych z zaplanowanych 94 tys. ton masy, wykonano 33 tys. ton. Wykonano oba przewidziane projektem węzły autostradowe Dębica Żyraków po północno-zachodniej stronie miasta Dębica i Dębica Pustynia po północno-wschodniej stronie. W znaczącym procencie wykonano prace melioracyjne - 44 km kanalizacji deszczowej, 45 km drenażu, jako elementu odwodnienia autostrady. Zaawansowanie obejmujące przełożenie umocnienia i konserwacje rowów melioracyjnych sięga 80 proc. a umocnienia rzeki Wisłoki 65 procent. Wykonawca kontynuuje roboty w zakresie prac kubaturowych w różnym stopniu zaawansowania na poszczególnych obiektach.
W obrębie urządzeń ochrony środowiska powstały specjalne zbiorniki retencyjne, do których odprowadzana jest woda z autostrady, półki umożliwiające zwierzętom poruszanie się pod autostradą specjalnie dla nich wykonanymi przepustami i płoty uniemożliwiające zwierzętom wtargnięcie na jezdnię, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe na dojazdach do obiektów, separatory wychwytujące i odsączające zanieczyszczenia ropopochodne, osadniki odfiltrowujące piasek z na wylotach z kanalizacji.