Partner serwisu
Drogi i autostrady

Raport z budowy A4 Tarnów-Dębica

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
06-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Raport z budowy A4 Tarnów-Dębica
fot. Strabag
Prawdopodobnie w październiku tego roku przejedziemy autostradą A4 z Tarnowa do Dębicy. Tym samym gotowe będzie autostradowe połączenie Rzeszowa z zachodem kraju. Jakie wyzwania dotychczas stały przed wykonawcą i co go jeszcze czeka?

– Przystępując do realizacji kontraktu, każdy z członków konsorcjum posiadał odpowiednio przygotowane zespoły ludzkie i sprzętowe, które realizowały dotychczas jedne z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat, czyli m.in. odcinki autostrady A4 Brzesko – Wierzchosławice, Dębica Pustynia – Rzeszów Zachodni, Rzeszów Zachód – Rzeszów Centralny, Jarosław – Radymno. Dzięki temu pierwsze prace rozpoczęły się już kilka dni po podpisaniu umowy z GDDKiA w Krakowie i protokolarnym przejęciu placu budowy. Były nimi w głównej mierze remonty dróg lokalnych, które uległy zniszczeniu we wcześniejszym etapie realizacji – wyjaśnia Wojciech Majdyś, zastępca dyrektora kontraktu z Budimeksu.

Majdyś dodaje, że w celu wykonania prac w tak krótkim okresie zaangażowano dwie niezależne wytwórnie mas bitumicznych, w tym jedną nowo wybudowaną w m. Jaźwiny. – To pozwoliło na ułożenie już w roku 2013 około 165 tys. ton masy, co stanowiło blisko 25 procent ogólnej ilości mieszanek mineralno-asfaltowych – dodaje zastępca dyrektora kontraktu.

Największym wyzwaniem dla wykonawcy było i jest zakończenie budowy estakady E-118 o długości 1351 m nad rzeką Wisłoka. Prace na obiekcie zostały, bowiem przerwane przez poprzedniego wykonawcę, w bardzo niekorzystnym etapie jej realizacji. – Jednakże pomimo takiego stanu rzeczy, planujemy udostępnić w pierwszej kolejności dla ruchu publicznego estakadę prawą wraz z całym odcinkiem drogowym (ruch po niej prowadzony będzie dwukierunkowo), a po zrealizowaniu programów naprawczych na estakadzie lewej wprowadzić docelową organizację ruchu – wyjaśnia Wojciech Majdyś.

Ciekawym etap realizacji jest niemal 3-kilometrowy odcinek autostrady z jezdnią umożliwiającą jego wykorzystanie jako pasa startowego dla lotnictwa wojskowego. Droga szeroka na 26 m, bez pasa rozdziału jest przecięta na całej długości rozbieralnymi betonowymi barierami. W sytuacjach najwyższej gotowości będzie mogła służyć potrzebom wojskowym. Na obu końcach odcinka umiejscowiono punkty postoju samolotów, umożliwiające swobodne kołowanie.

Autostrada w przebiegu objętym kontraktem obejmuje dwie jezdnie po dwa pasy w obie strony o szerokości 10,5 m, 3-metrowych pasach awaryjnych, 1,25-metrowych poboczach i 11-metrowym pasie rozdziału. Docelowo autostrada będzie posiadała po trzy pasy ruchu w obie strony. Na etapie projektowym przewidziano konstrukcję nawierzchni o nacisku 115 kN dla obciążenia ruchem w okresie 20 lat eksploatacji: dla samochodów ciężarowych bez przyczep – 1310 p/dobę oraz z przyczepami – 7370 p/dobę, o warstwie ścieralnej wykonanej z mieszanki mineralno-asfaltowej i warstwie wiążącej i górnej warstwie podbudowy z betonu asfaltowego.

Jezdnie autostrady to 590 tys. ton masy, z czego wykonano już ponad 470 tys. ton, na drogach dojazdowych z zaplanowanych 94 tys. ton masy, wykonano 33 tys. ton. Wykonano oba przewidziane projektem węzły autostradowe Dębica Żyraków po północno-zachodniej stronie miasta Dębica i Dębica Pustynia po północno-wschodniej stronie. W znaczącym procencie wykonano prace melioracyjne - 44 km kanalizacji deszczowej, 45 km drenażu, jako elementu odwodnienia autostrady. Zaawansowanie obejmujące przełożenie umocnienia i konserwacje rowów melioracyjnych sięga 80 proc. a umocnienia rzeki Wisłoki 65 procent. Wykonawca kontynuuje roboty w zakresie prac kubaturowych w różnym stopniu zaawansowania na poszczególnych obiektach.

W obrębie urządzeń ochrony środowiska powstały specjalne zbiorniki retencyjne, do których odprowadzana jest woda z autostrady, półki umożliwiające zwierzętom poruszanie się pod autostradą specjalnie dla nich wykonanymi przepustami i płoty uniemożliwiające zwierzętom wtargnięcie na jezdnię, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe na dojazdach do obiektów, separatory wychwytujące i odsączające zanieczyszczenia ropopochodne, osadniki odfiltrowujące piasek z na wylotach z kanalizacji.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5