Amerykański magazyn Roads & Bridges przeprowadził ankietę dotyczącą skutków koronawirusa i choroby COVID-19 na branżę drogową i mostową. Ponad 38 proc. z wypowiadających się przedstawicieli firm konsultingowych i budowlanych przyznało, że w ciągu kolejnych tygodni spodziewa się poważnego zerwania łańcucha dostaw materiałów. Prawie 50 proc. przyznaje, że nie uda się uniknąć opóźnień na budowach.
Ankieta przeprowadzona została wśród czytelników publikacji
Roads & Bridges. Na grupę ankietowanych złożyli się członkowie konsultingowych firm inżynieryjnych (36 proc.), osoby związane z amerykańskim Ministerstwem Transportu lub innym organem rządowym (30 proc.), kontrahenci (20 proc.) i inni (dostawcy materiałów budowlanych, firmy controlingowe, podwykonawcy – 14 proc.).
Jak wynika z udzielonych odpowiedzi, amerykańskie firmy podejmują szereg działań w celu złagodzenia wpływów pandemii. Jak zaznacza Roads & Bridges, obecne okoliczności są dla przedstawicieli branży bardzo skomplikowane, gdyż wykonywana przez nią praca jest – obiektywnie oraz według oficjalnego stanowiska rządu – niezbędna. Dlatego też firmy budowlane i sektor transportowy muszą stawić czoła niezwykle trudnym dylematem pomiędzy utrzymaniem ruchu na budowach i drogach a zabezpieczeniem stanu zdrowia pracowników.
Prawie 19 proc. przedsiębiorstw nakazuje chorym pracownikom pozostanie w domu, 11,5 proc. otrzymało nakaz pozostania w domu, jeśli chory jest członek rodziny. Ponad 10 proc. firm zakazuje spotkań twarzą w twarz (dopuszczalne są tylko w pilnych przypadkach). Całkowity zakaz spotkań wprowadziło 7,3 proc. firm.
W większości przedsiębiorstwa deklarują odczuwalne skutki pandemii (47 proc.), podczas gdy tylko 8 proc. przewiduje nadejście „poważniejszych” strat. Prawie jedna trzecia respondentów przewiduje znaczne przerwy w łańcuchu dostaw.
– Chociaż większość projektów przebiega zgodnie z harmonogramem, zamówienia na nowe prace uległy spowolnieniu, co wpływa na nowych pracowników. Nie mogą oni nawet wejść do biura. Spodziewamy się opóźnienia projektów, a wydatki publiczne mogą spowolnić instytucje rządowe doświadczające podobnych wyzwań związanych z zasobami – mówi jeden z respondentów sondy Roads & Bridges.
Na tym etapie dokładne skutki epidemii są trudne do oceny. W większości odczuwają je firmy sektora transportowego, ale wraz z aktualizacją ankiety powinno okazać się, jak COVID-19 wpłynie na funkcjonowanie i kieszenie innych amerykańskich przedsiębiorstw.