Rzeszowska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła kolejny raport z budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica – Jawornik. Prace budowlane są już coraz bardziej zaawansowane i wynoszą obecnie 41 procent.
Na budowie minął już 75. tydzień robót, a po przerwie zimowej tempo prac przyspieszyło, m.in. za sprawą sprzyjających warunków atmosferycznych. Jak informuje GDDKiA, dotychczas wykonano m.in. 2 804 254 m3 wykopów, 1 020 921 m3 nasypów, 16 450 m2 warstw mrozoochronnych oraz wykorzystano 68 880 m gwoździ gruntowych. Zadanie realizuje Intercor, a wartość umowy to 1,2 mld zł. Koniec robót planowany jest na II połowę 2026 roku.
Sprawne prace przy obiektach inżynierskich
Postęp prac widać przede wszystkim na obiektach inżynierskich, gdzie czasem zaawansowanie prac zbliża się do 50 procent. W ramach inwestycji powstanie osiem estakad na wysokich podporach w tym chociażby najwyższą budowaną obecnie estakadę ES-26 między miejscowościami Żarnowa i Godowa o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości około 80 metrów.
W ramach zadania powstaje również pięć wiaduktów. Pierwszym budowanym wiaduktem jest obiekt WD-14, który poprowadzi drogę gminną w miejscowości Wyżne nad powstającą drogą ekspresową. Na wysokości osady Sołtysie powstaje wiadukt WD-18 gdzie obecnie zakres robót koncentruje się na zbrojeniu, deskowaniu oraz betonowaniu przyszłych podpór obiektu. Wiadukt WD-20 poprowadzi drogę powiatową łącząca miejscowości Połomia i Glinik Charzewski. Kolejny powstający obiekt inżynierski, WD-23, przeprowadzi drogę powiatową relacji Żarnowa-Niebylec. Ostatnim wiaduktem na budowanej trasie jest WD-25, obiekt przeprowadzi drogę gminną w miejscowości Żarnowa nad powstającą trasą ekspresową.
Dodatkowo powstaną też cztery przejścia dla zwierząt.
Zamawiający wskazuje, iż w zakresie robót mostowych wykorzystano 270 000 m3 mieszanki betonowej i 14 500 ton stali zbrojeniowej. Dla zobrazowania ilości zastosowanej stali wartości te można porównać do wagi 30-piętrowego wieżowca lub w pełni załadowanego pociągu towarowego z ponad setką wagonów.
Co przyniesie budowa?
Celem budowy S19 Babice – Jawornik jest powstanie 11,6 km drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny).
Wykonawca wybuduje ponadto węzeł żarnowa – Strzyżów na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 193R, a także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik w kierunku Rzeszowa i wspomniane obiekty inżynierskie.
Droga ponadto będzie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne oraz infrastruktura techniczna i cieki oraz urządzenia melioracyjne.
Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.