Partner serwisu
Drogi i autostrady

Samorządy szukają oszczędności w technologii LED

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
29-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PR Expert

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Samorządy szukają oszczędności w technologii LED
fot. PR Expert
W Polsce jest ok. 3,3 mln opraw drogowych. Blisko 60 proc. to infrastruktura przestarzała, która pobiera dużo energii, nie najlepiej świecąc. Według szacunków, przestarzałe oświetlenie uliczne pochłania nawet 50 proc. łącznego zużycia energii całej miejscowości. Żeby zaoszczędzić, samorządy coraz częściej decydują się na oświetlenie LED.

Tysiąc nowych opraw w Raciborzu, modernizacja oświetlenia w centrum Mysłowic, czy warta 29 mln zł inwestycja w Słupsku i okolicach. Przybywa samorządów, które decydują się wymienić stare oprawy na nowoczesne oświetlenie LED. Ma być estetycznie, ekologicznie i przede wszystkim ekonomicznie.

Energia wyrzucona w błoto

Samorządowe inwestycje dotyczą oświetlenia miejsc publicznych, szczególnie przydrożnych słupów. Opraw drogowych jest w Polsce ok. 3,3 mln – niemal 60% z nich to naprawdę przestarzała infrastruktura. – Dominuje oświetlenie sodowe, a co trzecia lampa to oświetlenie rtęciowe, neonowe i metalohalogenkowe, które osiąga maksymalnie 40% swojej pierwotnej wydajności – mówi Andrzej Dziagacz z firmy Micoled, wyspecjalizowanej w technologiach oświetleniowych.

– Mówiąc wprost: świecą słabo, szybciej się zużywają i pobierają przy tym masę energii. Oprawy drogowe odpowiadają za 13% całkowitego jej zużycia na oświetlenie w całej Polsce. Niektóre miejscowości na oświetlenie dróg i powierzchni zewnętrznych przeznaczają od 30 do 50% całkowitego zużycia energii. Dlatego kolejne samorządy decydują się przejść na oświetlenie LED. Co przemawia na jego korzyść?

Wydajniej i oszczędniej

– Przyjmuje się, że w optymalnych warunkach diody LED mogą pracować 60 tys. godzin. To nawet 6 razy dłużej niż w przypadku lamp sodowych ze statecznikiem elektromagnetycznym – mówi Tomasz Milczarek, ekspert oświetleniowy Lange Łukaszuk. To oznacza konieczność wymiany co ok. 10 lat. Do tego dochodzi tzw. wysoka sprawność świetlna na poziomie 180 lm/W. Oznacza to, że przy takiej samej jakości światła, w przypadku LED można zmniejszyć zainstalowaną moc nawet o 70%. A co za tym idzie – zużycie energii.

To niezwykle ważne dla lokalnych budżetów – szacuje się, że w przypadku oświetlenia ulicznego aż 85% kosztów pochłania eksploatacja systemu (w tym dostawy energii), a nakłady inwestycyjne pozostałe 15%.

W trosce o obywateli

Eksperci zwracają uwagę, że wyliczenia oparte wyłącznie na koszcie modernizacji oświetlenia i zużyciu energii to tylko jedna strona medalu. Podkreślają, że na LED trzeba spojrzeć także długofalowo – z ekologicznego punktu widzenia. – Oświetlenie LED nie zawiera pierwiastków szkodliwych jak rtęć, więc jego utylizacja jest dużo prostsza. Do tego dochodzi znacznie niższy poziom emisji dwutlenku węgla – mówi Andrzej Dziagacz z firmy Micoled. O jakich wartościach mowa?

Każda megawatogodzina oznacza emisję ok. 0,8 tony CO2 - dzięki oświetleniu ulicznemu LED możliwe jest ograniczenie jej o ok. 1,6 miliona ton rocznie. A jak dowodzą badania firmy McKinley, każda niewyemitowana tona dwutlenku węgla to ok. 140 euro oszczędności. Jasny rachunek ekonomiczny sprawił, że polski Micoled postanowił stworzyć oświetlenie, które w równym stopniu przysłuży się środowisku i portfelowi.

Technologia rodem z Polski

Firma z Wrocławia zawojowała rynek połączeniem wyjątkowości produktu, technologicznego zaawansowania i jakości wykonania. Postanowiono odrzucić gotowe projekty komponentów, postawić na własne projekty i współpracę z uznanymi polskimi inżynierami. To oni opracowują nowe technologie, które podbijają również zagraniczne rynki. – Technologia LED zapewnia lepszą widoczność, równomierność oświetlenia, pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowe i pieszych, a także jest przyjemniejsze dla oka, wprowadza miłą atmosferę – mówi Andrzej Dziagacz. Co z pewnością dostrzegają również mieszkańcy – czego najlepszym przykładem może być Elbląg, gdzie kolejne ulice zyskują oświetlenie LED dzięki głosowaniom w ramach budżetu obywatelskiego.

Szybki zwrot inwestycji


Na wyobraźnię samorządowców z pewnością wpływa także fakt, że nowo projektowane lampy LED cechuje prostota działania. Jak przekonuje ekspert wrocławskiego producenta, lata badań pozwoliły na stworzenie wydajnego
i energooszczędnego oświetlenia, pozbawionego kosztownych i mało skutecznych odbłyśników, zastąpionych prostymi i energooszczędnymi soczewkami. – Jednocześnie zastosowano w nich na przykład zasilacze z funkcją ściemniania, które dodatkowo zmniejszają koszty eksploatacji oświetlenia – dodaje Andrzej Dziagacz.

Na podobne rozwiązania zdecydował się Port Gdański już w 2015 roku – po wymianie lamp i założeniu miernika zużycia energii na Nabrzeżu Zbożowym osiągnięto oszczędności na poziomie 65%. A to oznacza, że sama wymiana lamp powinna zwrócić się po 3 latach eksploatacji przy 100-procentowej amortyzacji starych lamp.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

Drogi i autostrady

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

inf. pras. 10 listopada 2022

LUG: Jak tworzyć oświetlenie „odporne na przyszłość”?

Drogi i autostrady

FBSerwis zmodernizuje 80% punktów świetlnych Gminy Bytom

Drogi i autostrady

Nowatorskie światła sektorowe w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Do miast wkracza nowoczesne i inteligentne oświetlenie

Drogi i autostrady

Olsztyn: Inteligentne oświetlenie przynosi duże oszczędności

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

Drogi i autostrady

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

inf. pras. 10 listopada 2022

LUG: Jak tworzyć oświetlenie „odporne na przyszłość”?

Drogi i autostrady

FBSerwis zmodernizuje 80% punktów świetlnych Gminy Bytom

Drogi i autostrady

Nowatorskie światła sektorowe w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Do miast wkracza nowoczesne i inteligentne oświetlenie

Drogi i autostrady

Olsztyn: Inteligentne oświetlenie przynosi duże oszczędności

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5