Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Nowatorskie światła sektorowe w Porcie Gdynia

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
14-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/ Port Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

Projektowane poszerzenie wejścia głównego do Portu, z obecnych 100 m do 140 m, jest integralną częścią realizowanego przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia projektu "Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”, mającego na celu zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych, obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne oraz największych wchodzących na Bałtyk statków masowych.

– W celu poszerzenia wejścia głównego do Portu niezbędne jest skrócenie Ostrogi Północnej, co wymusza konieczność likwidacji stawy dolnej oznakowania nawigacyjnego, wyznaczającego oś toru wejścia do Portu. W związku z tym, podjęto decyzję o montażu nowatorskiego na skalę europejską, systemu nawigacyjnego – powiedział Wiceprezes Grzegorz Dyrmo.

Słup nabieżnika w Porcie Gdynia zmodernizowany przez Pronaw został wyposażony w nową konstrukcję stalową. Nowa drabina z zaplecznikiem i podesty robocze zapewniają dostęp do zainstalowanych urządzeń oznakowania nawigacyjnego służbom odpowiedzialnym za ich utrzymanie. Na nabieżniku zainstalowano światło sektorowe VEGA PEL-4 oraz światło pomocnicze VEGA VRL-74.

Pracownicy Urzędu Morskiego w Gdyni, wspólnie z inżynierami Pronaw i Sabik Oy z Finlandii określili szerokości poszczególnych sektorów, dobierając je do lokalnych uwarunkowań Portu Gdynia. Światło sektorowe emituje światło w trzech kolorach, co w połączeniu z działaniem funkcji oscylujących granic sektorów pozwoliło na uzyskanie aż siedmiu sektorów, na jakie dla obserwatora jest podzielone podejście do Portu Gdynia.

Dzięki oscylacji matrycy światła obserwator płynący od strony Gdańska i przecinający tor podejściowy znajdzie się w pierwszej kolejności w sektorze światła czerwonego błyskowego, w którym zaobserwuje krótkie błyski w kolorze czerwonym, wydłużające się wraz ze zbliżaniem się obserwatora do osi toru, aż obserwator znajdzie się w sektorze światła stałego czerwonego. Dalsze podążanie na północ spowoduje przejście obserwatora do sektora światła białego przenikającego światło czerwone, w którym światło czerwone świeci naprzemiennie ze światłem białym, a im bliżej osi toru będzie znajdował się obserwator, tym dłuższe będą błyski białe a krótsze czerwone.

Wejście w kolejny, czwarty sektor (sektor światła stałego białego) będzie jednoznaczne z wejściem w oś toru, a podążanie do portu przy jednoczesnej obserwacji tego koloru zapewni jednostce bezpieczne wejście do Portu Gdynia. Jeżeli jednak obserwator będzie kontynuował ruch ku północy, przetnie jeszcze sektor światła zielonego przenikającego światło białe, sektor światła stałego zielonego i sektor światła zielonego błyskowego.

Dzięki pracy nowego światła sektorowego osoba nawigująca jednostką podchodzącą do portu, odbiera natychmiastową informację czy znajduje się w osi toru, czy też z tej linii zboczyła. Co więcej, na podstawie zmieniającej się wraz z wartością odejścia od osi charakterystyki błysków, nawigator jest w stanie szybko ocenić wielkość odejścia, a w konsekwencji odpowiednio wymierzyć wartość manewru jednostką, w celu powrotu do idealnej drogi podejścia.

Użyteczność światła wzmocniona jest dodatkowo poprzez jego duży zasięg, przekraczający 21 mil morskich w nocy i 5 mil morskich w dzień.

Światło sektorowe współpracuje ze światłem pomocniczym dużego zasięgu, o charakterystyce zgodnej ze światłami na główkach wejściowych do portu, co pozwala wyróżnić światło sektorowe spośród innych świateł portowych. Oba światła zostały wyposażone w zaawansowany moduł monitoringu od Navsim Polska, który umożliwia zdalny odczyt i zmianę parametrów światła w czasie rzeczywistym.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

Drogi i autostrady

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

inf. pras. 10 listopada 2022

LUG: Jak tworzyć oświetlenie „odporne na przyszłość”?

Drogi i autostrady

FBSerwis zmodernizuje 80% punktów świetlnych Gminy Bytom

Drogi i autostrady

Samorządy szukają oszczędności w technologii LED

Drogi i autostrady

Do miast wkracza nowoczesne i inteligentne oświetlenie

Drogi i autostrady

Olsztyn: Inteligentne oświetlenie przynosi duże oszczędności

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

Drogi i autostrady

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

inf. pras. 10 listopada 2022

LUG: Jak tworzyć oświetlenie „odporne na przyszłość”?

Drogi i autostrady

FBSerwis zmodernizuje 80% punktów świetlnych Gminy Bytom

Drogi i autostrady

Samorządy szukają oszczędności w technologii LED

Drogi i autostrady

Do miast wkracza nowoczesne i inteligentne oświetlenie

Drogi i autostrady

Olsztyn: Inteligentne oświetlenie przynosi duże oszczędności

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5