Partner serwisu
Drogi i autostrady

LUG: Jak tworzyć oświetlenie „odporne na przyszłość”?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
03-07-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
LUG: Jak tworzyć oświetlenie „odporne na przyszłość”?
fot. LUGZdjęcie ilustracyjne
Wymiana oświetlenia jest tą częścią inwestycji miejskich, której warto poświęcić więcej uwagi. Dobrze zaplanowane zmiany pozwolą nie tylko na oszczędności finansowe, ale także na poprawę jakości życia mieszkańców. Zamiast korzystać z gotowych rozwiązań, warto dopasowywać je indywidualnie do potrzeb miasta – przekonywał podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej wiceprezes zarządu LUG SA oraz członek Zarządu LUG Light Factory Sp. z o. o. Mariusz Ejsmont.

Choć oświetlenie jest bardzo istotnym elementem infrastruktury, inwestorzy często wydają się o nim zapominać. Zdaniem przedstawiciela LUG jedną z przyczyn może być jego miejsce w procesie inwestycyjnym. – Z reguły jest ono instalowane na koniec, gdy większość środków lub wszystkie zostały już wyczerpane – zamawia się je więc niejako poza budżetem – wyjaśnił Ejsmont.

KPO a oświetlenie

– Pięć filarów Krajowego Planu Odbudowy mocno koncentruje się na energetyce i cyfryzacji. W obu tych sferach oświetlenie odgrywa dużą rolę – kontynuował Ejsmont. Obecnie produkowane przez LUG oprawy to skomplikowane, sterowane cyfrowo urządzenia elektroniczne.

Zdaniem przedstawiciela LUG inwestorzy powinni bardziej uważnie zastanawiać się nad sposobem projektowania i wykonania oświetlenia – niezależnie od tego, czy inwestycja polega na modernizacji dworca, budowie nowej drogi czy rewitalizacji centrum miasta. – Projekty infrastrukturalne są realizowane w przestrzeni i mają decydujący wpływ na jej wygląd. Władze miast i zarządzający obiektami muszą wiedzieć, że to, jak będzie wyglądało ich oświetlenie za 10 lat, zależy od decyzji podejmowanych dziś. Decyzje w tym zakresie muszą być bardzo przemyślane. Musimy zwracać większą uwagę na kwestie środowiskowe, na bezpieczeństwo i na przestrzeń, którą kreujemy – przekonywał mówca.

Wymiana opraw się opłaca

Jak ocenił Ejsmont, tempo modernizacji oświetlenia jest zbyt wolne. – 45-letnie oprawy na ulicach, nawet w Warszawie, wcale nie są rzadkim widokiem. Co roku – przy obecnych stawkach za energię – na samym oświetleniu dróg tracimy łącznie ponad 600 mln zł tylko dlatego, że zaniechaliśmy inwestycji lub prowadzimy je zbyt wolno – wyliczył. Według wiceprezesa LUG Light Factory wymiana oświetlenia w całej Polsce na nowoczesne byłaby możliwa w ciągu 3 lat – pod warunkiem systemowego podejścia w skali całej Polski. – Dziś każde miasto robi to na własną rękę, a zarządcy dróg nie zawsze są zainteresowani modernizacją oświetlenia. Zapominamy o wpływie oświetlenia na bezpieczeństwo i bilans energetyczny, a także na samopoczucie mieszkańców. Myślenie o nim ogranicza się często do kwestii spełniania norm – ubolewał.

– Oświetlenie LED jest oświetleniem samofinansującym się. Jeśli przyspieszymy wymianę oświetlenia, uwolnimy w samorządach i firmach środki, które będą mogły być spożytkowane na inne inwestycje. Mówimy o oszczędnościach rzędu 60, 70, a czasami 80%. Nie ma też lepszego, niż wymiana oświetlenia, sposobu na redukcję emisji: mamy tu największy potencjał przy najwyższej stopie zwrotu – przekonywał Ejsmont. Aby uzyskać te korzyści, trzeba jednak odejść od kryterium najniższej ceny zakupu, a koszty rozpatrywać dla całego cyklu eksploatacji (ok. 15-20 lat). Oświetlenie musi być też „odporne na przyszłość”: modularne i kompleksowe, a przy tym wygodne i bezpieczne w serwisowaniu. – Musimy podejść do niego tak, by po takim właśnie czasie nadawało się do modyfikacji. Współczesne oświetlenie to system sterowany, podłączony do sieci komputerowej – i zaprojektowany w sposób otwarty. Opisujmy szczegółowo w OPZ tylko funkcje, jakie ma ono spełniać. W centrum uwagi stawiajmy człowieka, a nie oszczędności przy zakupie – wyjaśnił prelegent.

Światło kreuje przestrzeń miejską

Oświetlenie może też wprowadzać bardzo korzystne zmiany w tkance miejskiej. – Gdy rozjaśniamy kolejne partie miast, ludzie do nich wracają. Dobrze dobrane oświetlenie może zachęcać do wyjścia na ulicę po zmroku lub np. sprawiać, że pasażer po wyjściu z metra poczuje się bezpiecznie – argumentował wiceprezes LUG.

Zasada ta została potwierdzona choćby w przypadku Bulwarów Szczecińskich. Do niedawna zapomniane, niebezpieczne po zmroku aleje są dziś – po przebudowie i oświetleniu na nowo – ulubionym miejscem spacerów całych rodzin. Dobre efekty przyniosła też inwestycja w Jenie w oparciu o przygotowany przez samorząd masterplan oświetlenia. – Z jednej strony uzyskano lepsze efekty energetyczne, z drugiej – mieszkańcy zaczęli chętniej odwiedzać pewne miejsca, pobudzając lokalny biznes – poinformował Ejsmont. Jako szczególny przykład inwestycji zrealizowanej przez firmę podał oświetlenie parku we francuskim Belleville: modernizacja poprawiła tam nie tylko bezpieczeństwo odwiedzających, ale także – jak udowodniono – dobrostan żyjących tam zwierząt.

Drogi: Mniejszy ruch – mniej światła

Dobre światło to też takie, które nie zanieczyszcza przestrzeni i nie zaśmieca Kosmosu. W osiągnięciu tego celu pomagają inteligentne systemy oświetleniowe. Na takie rozwiązanie zdecydowała się GDDKiA na obwodnicy Warszawy w ciągu drogi S2. – To dobra, przyszłościowa decyzja – chwalił Ejsmont. Oświetlenie drogi jest zintegrowane z systemem zarządzania ruchem i pomiarem jego natężenia. Dostosowywanie odbywa się automatycznie: przy większym natężeniu ruchu światła jest więcej, przy mniejszym – mniej.

Inny przykład dobrze przemyślanego projektu to – zdaniem przedstawiciela LUG – inwestycja Autostrady Wielkopolskiej na obwodnicy Poznania. – Choć poprzednie oświetlenie nie było stare, jego modernizacja pozwoliła na oszczędność rzędu 50%, i to mimo zwiększenia liczby pasów. Oświetlenie zostało dopasowane do potrzeb i zintegrowane z systemem zarządzania ruchem. Zarządzający wie od razu o wszystkich awariach – wyliczał zalety nowego systemu Ejsmont. Zastosowano też nowatorski system, który w przypadku kolizji pojazdu ze słupem pozwala od razu zdalnie wyłączyć zasilanie, ułatwiając akcję ratowniczą.

Warszawa: Oprawa na miarę XXI wieku

Ważną częścią wystąpienia na KIP była prezentacja zaprojektowanej specjalnie dla Warszawy oprawy SAVA. Przedstawiciel LUG stwierdził z uznaniem, że władze stolicy podeszły do wymiany oświetlenia w sposób odmienny od innych miast. – Zamiast od razu wybierać producenta, inwestor stwierdził tylko, że oprawy mają być energooszczędne i łatwe w konserwacji, a system – otwarty na inteligentne zarządzanie. Określił też rodzaj estetyki. Inaczej niż przy większości produktów, musieliśmy intensywnie współpracować zarówno z Biurem Architektury, jak i z inżynierami odpowiedzialnymi za oświetlenie. W efekcie powstała ciekawa, nowatorska oprawa. Przy uzyskanej cenie ofertowej cała inwestycja – nie licząc kosztów montażu – zwróci się w ciągu dwóch lat, a licząc wszystkie koszty – w 3 lata – podkreślił wiceprezes. Płacąc 32 mln zł za oprawy, miasto zaoszczędzi na kosztach oświetlenia 16 mln zł rocznie. – Wartość dla poprawy bezpieczeństwa i estetyki w mieście jest nie do wyliczenia – dodał.

Po 20 latach „serce” oprawy – silnik LEDowy – będzie mogło zostać wymienione. Wymiana metalowej obudowy nie będzie konieczna. Stopniowo będzie można dodawać inne elementy systemu: automatyczne sterowanie, światowej klasy czujniki, a także wielofunkcyjne słupy, które mogą być wykorzystywane też do innych celów (np. do montażu kamer monitoringu czy ładowarek dla hulajnóg elektrycznych). Taki system wpisuje się w koncepcję living light i może być pierwszym krokiem w kierunku stworzenia inteligentnego miasta.

Trzy dekady doświadczenia

LUG Light Factory to firma założona w 1989 r. w Zielonej Górze. – Byliśmy i pozostajemy firmą rodzinną, ale notowaną na giełdzie. 32 lata doświadczenia w projektowaniu i produkcji umożliwia nam bycie solidnym partnerem w realizowaniu inwestycji i oferowaniu opraw dostosowanych do konkretnych potrzeb – podkreślił wiceprezes Ejsmont. Oprócz samej dostawy lamp firma oferuje wsparcie w całym procesie inwestycyjnym – od przygotowania koncepcji aż po odbiory i użytkowanie. Na życzenie wykonuje też usługę serwisowania oświetlenia i zarządzania nim.

Wszystkie elementy są projektowane i wytwarzane w Polsce. – Jesteśmy największym producentem opraw w Polsce, obecnym też na ponad 70 rynkach świata. Mamy dwie fabryki w Polsce i jedną w Argentynie. Jesteśmy jedyną firmą na świecie, która oświetliła 3 linie metra na różnych kontynentach – wyliczał sukcesy firmy mówca. Podczas pandemii COVID-19 firma dowiodła elastyczności i odporności na wstrząsy: w trosce o zdrowie i życie pracowników stworzyła lampę bakteriobójczą w technologii UV-C, wprowadzoną następnie na rynek i nagrodzoną podczas Światowego Forum Ekonomicznego.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

Drogi i autostrady

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

inf. pras. 10 listopada 2022

FBSerwis zmodernizuje 80% punktów świetlnych Gminy Bytom

Drogi i autostrady

Nowatorskie światła sektorowe w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Samorządy szukają oszczędności w technologii LED

Drogi i autostrady

Do miast wkracza nowoczesne i inteligentne oświetlenie

Drogi i autostrady

Olsztyn: Inteligentne oświetlenie przynosi duże oszczędności

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

Drogi i autostrady

Warszawa. Połowa ledowych lamp SAVA już świeci

inf. pras. 10 listopada 2022

FBSerwis zmodernizuje 80% punktów świetlnych Gminy Bytom

Drogi i autostrady

Nowatorskie światła sektorowe w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Samorządy szukają oszczędności w technologii LED

Drogi i autostrady

Do miast wkracza nowoczesne i inteligentne oświetlenie

Drogi i autostrady

Olsztyn: Inteligentne oświetlenie przynosi duże oszczędności

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5