Rynek Infrastruktury
Jak poinformował wicemarszałek województwa śląskiego Mariusz Kleszczewski, zgodnie ze znajdującą się obecnie w fazie konsultacji Strategią Rozwoju Województwa „Śląskie 2020+” w kolejnej perspektywie budżetowej ma nastąpić znaczny rozwój infrastruktury transportowej i połączeń komunikacyjnych, ułatwiających dostęp do regionu i udrożnienie połączeń między ośrodkami.
Aby to osiągnąć, planuje się budowę nowych odcinków dróg krajowych i wojewódzkich, powiązanie węzłów autostradowych i dróg ekspresowych z istniejącą siecią i przebudowę dróg dojazdowych. Ma nastąpić także wyprowadzanie ruchu poza centra miast dzięki budowie obwodnic miejskich.
– Przewidziany w Strategii priorytet „Poprawa dostępności kluczowych szlaków drogowych regionu” zostanie zrealizowany poprzez budowę i przebudowę dróg wojewódzkich. Będą to projekty polegające na przebudowie dróg istniejących, prowadzące do wzrostu ich nośności, w mniejszym zaś stopniu w zakresie budowy nowych odcinków. 4 kwietnia Zarząd Województwa przyjął listy rankingowe projektów transportowych – przypomniał Mariusz Węglorz z Wydziału Rozwoju Regionalnego UM w Katowicach.
Wśród przewidzianych do realizacji na poziomie regionalnym w ramach RPO WSL 2014-2020 są tak duże inwestycje jak budowa Regionalnej drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku przebiegającym przez miasto Rybnik (szacunkowy koszt 560 mln zł), budowa trasy NS w Rudzie Śląskiej łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 (koszt 413 mln zł) czy rozbudowa ul. Warszawskiej w Bielsku Białej (DW-942) czy budowa obwodnicy Sośnicowic w ciągu DW-408, szacowana na 215 mln zł. Na liście rezerwowej znalazła się wyceniona na 900 mln zł budowa drogi Głównej Południowej na terenie miast Rydułtowy, Pszów, Wodzisław Śląski i okolicznych gmin.