GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla blisko 30 km drogi ekspresowej S11 od granicy z woj. opolskim do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego. Wniosek da kolejnego odcinka ma być złożony w III kwartale tego roku.
W październiku 2018 r. ruszyły prace związane ze studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy ok. 61 km drogi S11 w woj. śląskim. Prace zlecono firmie Complex Projekt, która prowadziła je w podziale na dwa odcinki: od granicy województw opolskiego i śląskiego do rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) o długości prawie 30 km i od Małej Panwi do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich, ponad 31 km.
fot. GDDKiA
Cztery warianty
Dla obu odcinków opracowane zostały po cztery warianty przebiegu trasy. Na końcowym fragmencie wszystkie warianty drogi ekspresowej zlokalizowane zostały na terenie Piekar Śląskich i biegną w tym samym śladzie - wzdłuż istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 (na odcinku od projektowanego węzła Radzionków do ul. Pod Lipami) oraz w śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 (na odcinku od ul. Pod Lipami do połączenia z autostradą A1).
Ponadto dla samego węzła Piekary Śląskie zaprojektowano trzy warianty skomunikowania nowej drogi S11 z istniejącą autostradą A1 oraz układem dróg lokalnych.
W ramach STEŚ biuro projektowe dokonało analizy wielokryterialnej przyjętych rozwiązań projektowych.
Na odcinku od granicy województw opolskiego i śląskiego do Małej Panwi najwyżej oceniony został wariant C zielony. Jak wyjaśnia GDDKiA, zakłada on przesunięcie trasy w kierunku zachodnim, poprowadzenie drogi ekspresowej po zachodniej stronie miejscowości Jeżowa, na terenie gminy Ciasna na dł. 10,5 km. Odcinek ten zlokalizowany został głównie na terenach leśnych. Zaproponowane rozwiązania omijają prawnie ustanowioną strefę ochrony bielika zwyczajnego. Dalszy przebieg wariantu zielonego jest zbieżny z przebiegiem oraz rozwiązaniami wariantu niebieskiego.
Dla odcinka południowego pomiędzy Małą Panwią a Piekarami Śląskimi wybrano wariant II. Na przeważającej części odcinka przez Krupski Młyn, Tworóg Tarnowskie Góry trasa prowadzona jest przez tereny leśne. Na tym odc. zlokalizowano węzeł Tworóg, stanowiący połączenie z istniejącą DW-907 oraz węzeł Tarnowskie Góry Zachód, stanowiący połączenie drogi ekspresowej z miastem Tarnowskie Góry, poprzez odcinek projektowanej drogi gminnej długości 3,7 km. Dalej przez gminę Świerklaniec, gdzie zaprojektowano węzeł Tarnowskie Góry Wschód na połączeniu z DK-78 (ul. Główna). Następnie w Piekarach Śląskich zaprojektowano węzeł Radzionków, stanowiący połączenie z DW-911 (ul. Bytomską) oraz szereg przejazdów nad drogami krzyżującymi się. Koniec trasy biegnie w śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 i kończy na węźle Piekary Śląskie.
Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla pierwszego odcinka – do obwodnicy Tarnowskich Gór. Dla części stanowiącej obwodnicę Tarnowskich Gór decyzja ma być złożona w III kwartale tego roku.
Bez decydowania o węźle
Jak wyjaśnia GDDKiA, na tym etapie nie będą rozstrzygane kwestie dotyczące geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg. Analiza szczegółowych rozwiązań projektowych tego węzła przeprowadzana ma być na kolejnym etapie przygotowania inwestycji, tj. na etapie opracowania koncepcji programowej. Będzie ona uwzględniała analizy ruchowe i przepustowości lokalnego układu dróg. Dlatego we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wskazany zostanie wariant węzła o największej zajętości terenu oraz o największym zakresie oddziaływania inwestycji, co pozwoli nie wstrzymywać procedowania DŚU, a jednocześnie zachować możliwość wprowadzenia rozwiązań projektowych węzła po wykonaniu szczegółowych analiz na kolejnym etapie realizowania prac projektowych.
Przesuniecie wyboru ostatecznych rozwiązań projektowych na węźle Piekary, wynika z analiz ruchowych, które realizowane były w ramach odrębnego opracowania – modelu symulacyjnego – mikrosymulacji - ruchu pojazdów dla węzła Piekary Śląskie. Wykonane analizy wykazały, iż obecnie zaprojektowane geometrie tego węzła nie spełniają oczekiwań co do funkcjonalności węzła. W szczególności optymalnej przepustowości na części relacji. Stąd decyzja, że w kolejnym etapie prac przygotowawczych – opracowywania Koncepcji programowej będzie uwzględniona szczegółowa analiza geometryczna oraz analiza przepustowości węzła w co najmniej trzech wariantach.
Kolejne etapy
Równolegle do procedowanej decyzji DŚU opracowywana będzie koncepcja programowa uszczegóławiająca przyjęte rozwiązania. Podczas tego etapu prac odcinek od Małej Panwi na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie (tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór) zostanie podzielony na dwa pododcinki:
• od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu dróg S11 i DW911 oraz
• od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie jest wykluczona konieczność uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU z uwagi na zmianę rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.