Jest trzecie rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S8 Łagiewniki Zachód – Niemcza. GDDKiA wskazała (ponownie) na Budimex.
Chodzi o odcinek o długości 9,3 km o ostatni między Wrocławiem i Bardem, dla którego jeszcze nie ma umowy z wykonawcą.
Oferty zostały otwarte jeszcze pod koniec marca 2024 roku. Za pierwszym razem spośród ośmiu złożonych ofert wybrana została propozycja Polbudu. Kosztowała 331,34 mln zł. Wybór został zaskarżony do KIO przez Budimex. KIO nie uwzględniła odwołania, ale po tym poszła skarga do sądu. Sąd odwołanie oddalił, niemniej w kwietniu tego roku zamawiający unieważnił wcześniejsze rozstrzygnięcie. Wybrany oferent – Polbud Pomorze – nie przedłożył bowiem oświadczeń o niepodleganiu wykluczeniu. W drugim rozstrzygnięciu GDDKiA wybrała więc Budimex, który złożył drugą ofertę pod względem ceny, tj. 383,9 mln zł.
Rozstrzygnięcie tym razem trafiło do KIO na skutek odwołania Mostostalu Warszawa (trzeciego oferenta pod względem ceny - 396,5 mln zł). Odwołanie zostało uwzględnione, zamawiający unieważnił rozstrzygnięcie, ale po ponownej ocenie ofert jeszcze raz wskazał na Budimex.
Jeśli nie będzie kolejnych odwołań, podpisana zostanie umowa na budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej w nowym śladzie wraz z 25 obiektami inżynierskimi. Na tym odcinku zaplanowane są również węzeł Niemcza oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych Kietlin.
Łagiewniki – Niemcza to jeden z sześciu ostatni z sześciu odcinków między Wrocławiem a Bardem. Dla pozostałych podpisane są już umowy z wykonawcami,
wydana została już także pierwsza decyzja ZRID – dotyczy odcinka Jordanów Śląski – Łagiewniki, którego wykonawcą jest Budimex.
Dodatkowo, w projektowaniu jest siódmy odcinek S8 na południe od Wrocławia – chodzi o trasę z Barda do Kłodzka. Ten fragment jest obecnie na etapie przetargu, który wyłoni wykonawcę studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.