Posługiwanie się wzorem umowy na roboty drogowe wypracowanym w ramach Rady Ekspertów, nie jest obowiązkiem inwestorów samorządowych. Może być jednak dokumentem pomocnym, który usprawni proces inwestycyjny. Do skorzystania z tych rozwiązań zachęca samorządowców wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit.
Podczas
podpisania umów na dofinansowanie inwestycji drogowych w czterech miastach, 8 lutego w Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Jerzy Szmit przypomniał o prowadzonych przy MIB pracach poświęconych tzw. optymalizacji procesu budowy dróg. Niedawno
zaprezentowano wypracowaną tzw. matrycę ryzyk, która jest podstawą wzoru umowy na roboty budowlane.
To efekt pracy Rady Ekspertów, która zrzesza zarówno przedstawicieli wykonawców, GDDKiA, ale i samorządów. Jerzy Szmit wyraził nadzieję, że ten pierwszy efekt prac zespołu, jakim jest wzór umowy na prowadzenie robót budowlanych, znajdzie zastosowanie także przy inwestycjach samorządowych.
– Zwracam się do państwa – mówię tu do przedstawicieli samorządów – byście zajrzeli w ten wzór umowy. Może się przyda, może będzie łatwiej realizować inwestycje, może będzie można uniknąć sporów, może te ryzyka, które zawsze są przy realizacji inwestycji łatwiej będzie rozwiązywać – powiedział. – Taką mam prośbę, do tego państwa zachęcam – dodał.
Jednocześnie zaznaczył: – To nie jest nakaz, to nie jest wymóg, to nie jest żaden obowiązek.
Wzór umowy na roboty drogowe to tylko jeden spośród dokumentów, które mają być wypracowane przez wykonawców i zamawiających. Już powstał katalog kryteriów pozacenowych, mają też być opracowane m.in. katalogi typowych obiektów inżynierskich czy infrastruktury służącej ochronie zwierząt. Z założenia maja to być dokumenty możliwe do wykorzystania także przez zarządców samorządowych.
Niedawno znowelizowana ustawa o drogach publicznych wprowadza kompetencje dla ministra właściwego do spraw transportu do wydawania, rozpowszechniania lub rekomendowania przez ministra właściwego do spraw transportu wzorów i standardów dotyczących przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych. Ustawa wejdzie w życie na początku marca.